Principer för träningsplanering

Jag tänkte skriva lite om planering av träning. Mattias som är på väg tillbaka efter sin sjukdom, som jag skrev om förra gången, och jag har jobbat med en träningsplan för att klara medalj i Vasaloppet. Det som är extra viktigt i Mattias fall är göra ett program som dels tar hänsyn till Mattias förutsättningar både fysiskt och mentalt. Programmet måste balansera träningsinsats, belastning övrigt med återhämtning.

Come back på riktigt

Det här är historien om Mattias och hans väg tillbaka efter en hjärntumör. Mattias är en varm, glad trebarnspappa med ett stort hjärta för sina medmänniskor. Han är också en högpresterande civilingenjör som alltid har haft höga mål, van att ta sig an mycket svåra problem och arbeta hårt. Mattias och jag har träffat varandra i olika professionella sammanhang de senaste 10 åren och det har nästan alltid gällt industriell robotisering och produktion. Men låt oss ta historien från början. Den 2 september en fredag eftermiddag fick jag ett mail när jag precis var på väg till ett möte på stan. Rubriken var Samarbete inför Vasaloppet 2017. Jag tänkte först, läser det när jag kommer hem. Men jag började läsa mailet och kunde inte sluta. Det var ett långt mail och tårarna började rinna.

Hur fungerar Racefox?

Hur kan ni veta vad som är rätt rörelse och rätt teknik? Låt mig ta det från början för stakning. Det är samma resonemang för diagonal. WeMeMove mäter hur bålen accelererar i tre dimensioner genom ett Smartbelt med inbyggda rörelsesensorer. Baserat på dessa mätningar kan programvaran i appen avgöra vad åkaren använder för teknik, diagonal, stakning eller stakning med frånskjut. När den väl vet vilken teknik som används kan wememove automatiskt extrahera ut nyckeltal ur åkarens rörelsedata, dvs attack, båltryck, stabilitet och frekvens.

Varierad träning är roligare och bättre!

Jag fastnade tidigare ofta i samma typ av träning, tex åkte jag samma runda på rullskidor gång efter gång. Dessutom hade jag koll på tiden och efter ett tag såg jag ingen förbättring. Den typen av träning är inte speciellt effektiv. Dvs kroppen vänjer sig vid belastningen och det sker ingen utveckling. Därför brukar jag tänka på två saker numera när jag ska träna. För det första träna med en kompis eller kompisar och för det andra variera träningen.

Andra bloggare

Mot Cykelvasan 2016

Team Merida Cykelvasan Cykelteamet för motionärer

Team Merida Cykelvasan är Sveriges första cykelteam för motionärer.

Vasaloppet x 3

Sälen-Mora med diabetes Jens Boström

Jens Boström tränar för att det är roligt och för att se bra ut naken. Han klarade En Klassiker 2014 och siktar nu på nästa mål: Vasaloppet Öppet Spår, Cykelvasan Öppet Spår och Ultravasan 45 under samma år. Jens har haft diabetes typ 1 sedan 4-årsåldern. Något som gör utmaningen allt större.

Våra huvudsponsorer