På det igen!

Snart står jag på Vasaloppsstarten igen, för tredje gången på skidor och fjärde gången totalt. Man kan säga att jag börjar bli ganska bekant med sträckan från Sälen till Mora. Men har jag blivit bättre på skidåkning då? Jag tror faktiskt inte det.

Jag är nyligen hemkommen från en vecka i Sälen där jag och brorsan åkte en hel del, och om något har jag blivit starkare än förra gången och orkar staka snabbare och mer. Men tekniskt bättre, naja. Min åkning består egentligen mest av att ta mig framåt så snabbt som möjligt oavsett hur jag gör, ibland känns det till och med som jag joggar med skidorna på fötterna. Framåt kommer jag i alla fall, även om det stundtals är jäkligt jobbigt.

Det märks om inte annat på mitt blodsocker. Det är så jäkla tråkigt att behöva bekräfta klyschan om att träning är bra för ditt blodsocker, men herregud alltså. På bilden ser ni min blodsockerkurva efter två mil åkning. Jag har sänkt långtidsverkande från 15 till 11 enheter, ätit sockrade flingor, mackor och juice till frukost och tagit två Enervit Gel i spåret och på hela dagen har jag tagit 1 enhet snabbverkande insulin. Det säger kanske inte så mycket för er som inte vet, men det är ljusår mindre insulin än jag behöver ta till en betydligt kolhydratsfattigare frukost när jag ska sitta på kontoret efteråt.

Med diabetes blir det en hel del att tänka på och vid såna stunder är jag avundsjuk på de som bara kan käka sin frukost och gå ut i spåret o köra. Omställningen från att ena veckan sitta på kontoret om dagarna och träna på kvällar till att åka skidor varje dag är ganska påfrestande på blodsockret, och det tar några dagar innan man vänjer sig vid att man knappt behöver ta något insulin. Men det är ganska häftigt att se hur mycket man kan sänka sina insulindoser när man är väldigt fysiskt aktiv. Jag är ett ganska stort fan av Jonas Buud och följer honom på Instagram, för er som inte känner till honom är han en av världens bästa ultralöpare, och han springer träningspass på 5 mil i ett imponerande tempo. Jag blir ganska fascinerad över den träningsmängden och det hade varit intressant att kombinera det med diabetes. Kan inte låta bli att tänka på vad som skulle hända med mitt blodsocker och mina insulinnivåer om jag skulle köra samma träningsmängd som Buud.

Nåja, är det något jag lärt mig av mina turer mellan Sälen och Mora är det att Evertsberg är något av en milstolpe. Kommer man dit med en bra känsla, då är loppet nästan avklarat. Jag har även byggt upp en väldig trygghet (något jag tjatar om ganska mycket, jag vet). Men jämfört med första gången jag stod på Vasaloppsstarten så känns inte diabetesen knappt som ett problem längre. Jag vet ju verkligen att det går med rätt planering.

Och, till er som är sugna på att köra cykelvasan men inte riktigt vågat ta steget att anmäla sig än. Gör det! Det var verkligen skitkul, och det går att göra fast man inte cyklat så mycket! Jag hade knappt loggat något alls på cykel inför loppet och tyckte ändå det var ett av de roligaste lopp jag körde förra året.

Andra bloggare

Mot Vasaloppets absoluta mittpunkt

Vasaloppet Lagom Podcast

Följ en genomsnittlig medelsvenssons väg till sitt första Vasalopp. Den officielle vasaloppscoachen Erik Wickström hjälper Niklas Bergh att optimera sin träning och låter honom testa olika träningsformer. Din perfekta kompanjon och inspiration i förberedelserna.

Digital teknik och innovation i skidspåret

Christer Norström AI i skidspåret

Christer Norström är skidtränaren som använder matematik och avancerad teknik för att förstå och lära ut skidåkning. Christer är en av grundarna till Vasaloppets första officiella digitala skidcoach, Racefox. Christer bloggar om skidåkning och teknik.

Våra huvudsponsorer