Premiärmilen

Nu har min brors och min barndomskompis Henrics klassikersatsning börjat! Planen är att de ska genomföra en svensk klassiker nästa år, och att jag ska hänga med på resan som ”klassikercoach”. Tänker nog hoppa över Vansbrosimmet dock. Klarar mig verkligen från att simma den sträckan igen. Hemska minnen från förra gången.

Startskottet gick av stapeln samtidigt som Premiärmilen i Stockholm. Då vi alla bor på olika orter så ska vi styra upp lite träningshelger fram till klassikern är genomförd. Bra sätt att hålla motivationen uppe. Och även ett bra sätt för mig att hålla koll så att de faktiskt tränar lite. Den här helgen var alltså den första av dessa träningshelger och vi passade på att springa Premiärmilen. Blev inte mycket mer träning än så i helgen, men det var en bra början för grabbarna! Nästa gång vi ses blir det ett halvmarathon.

För min del var det riktigt kul att få springa ett lopp. Trevlig stämning och mycket folk! Man blir alltid så taggad när det vankas lopp. Resultatet får ses som godkänt, min klocka stannade på 45:10 och jag tror den officiella tidtagningen var någon sekund mer. Som jag nämnt tidigare ville jag ner på 44-någonting och jag var inte långt ifrån. Jag var dock alldeles för pigg när jag kom i mål, så jag hade nog kunnat trycka på lite mer i löpspåret. Det krävs lite träning det där, att kunna planera ett lopp så man orkar hela vägen samtidigt som man går för fullt är lite klurigt tycker jag. Särskilt när man springer en bana man aldrig sprungit förr. Nåja, det är en bra start på säsongen och får jag träna på bra i år så kan det bli riktigt snabba tider i höst. Snabba för min del då alltså.

Blodsockret höll sig stabilt. När det kommer till sträckor på en mil så brukar det gå bra nuförtiden. Loppet drog igång klockan 11. När jag ska springa kl 11 så vill jag försöka äta frukost åtminstone 2,5h innan så att allt snabbverkande insulin som jag tar till frukost hunnit ”peaka”. För höga insulinmängder i kroppen gör så att jag behöver äta mycket för att hålla blodsockret på en bra nivå, och när jag springer så kort som en mil vill jag kunna göra det utan att stanna och äta.

Det blev alltså uppstigning och frukost/insulin kl 08.30. Ungefär en halvtimme innan start vill jag i bästa fall ligga på runt 8-9 i blodsocker, beroende på vilket lopp det är så kan detta vara svårt för mig. Det är för nära inpå för att jag ska korrigera med insulin, samtidigt som blodsockret ibland kan sticka iväg på grund av adrenalin och nervositet inför loppet. Jag brukar se till att ta ordentligt med insulin inför måltiden innan och sen snarare justera lite uppåt med snabba kolhydrater om jag tycker att jag ligger för lågt. Inför Premiärmilen gick det dock bra och blodsockret låg på 10 innan start. Alldeles för högt tycker vissa, lagom tycker andra. Det är så det är med diabetes och jag kan inte påstå att det finns något som är rätt. En Red Bull 5 minuter innan startskottet och 45 minuter senare var jag i mål med ett blodsocker på 7. Tyvärr blev det en liten blodsockertopp på 12 under loppet på grund av den Red Bull jag drack innan start.

Andra bloggare

Mot Cykelvasan

Team Merida Cykelvasan Cykelteamet för motionärer

Team Merida Cykelvasan är Sveriges första cykelteam för motionärer.

Mot Vasaloppets absoluta mittpunkt

Vasaloppet Lagom Podcast

Följ en genomsnittlig medelsvenssons väg till sitt första Vasalopp. Den officielle vasaloppscoachen Erik Wickström hjälper Niklas Bergh att optimera sin träning och låter honom testa olika träningsformer. Din perfekta kompanjon och inspiration i förberedelserna.

Våra huvudsponsorer