Cykelvasan 2017 RR, nytt PB + film

Hej!

Nytt personbästa! Får man inleda ett inlägg så? JO! Nu får man faktiskt njuta lite. Hela året har man väntat på den här dagen, det här loppet och sen så håller benen. Formen finns där, inga punkteringar, bara glädje. Men vi tar det hela från början.

Jag kom upp till Lindvallen på och på Fredagen så hade jag och Fredrik Ericsson ett väckningspass för Teamet och för allmänheten. Det kom väldigt många cyklister. Väldigt roligt! Piff och Puff

Vi körde ca 60 minuter i Cykelvasalik terräng med inslag av några snabbare spurter/intervaller. Sedan var det dags att titta på alla elitåkare som körde sprinten. Det var fantastiskt roligt och stort grattis till Kajsa Snihs från Merida som vann på damsidan. På kvällen så hade vi genomgång av banan och lite taktiksnack med teamet.

Lördag morgon, 06:45 så cyklade vi ned till starten. Det gick väldigt smidigt och det var lite trafik. När vi kom ned så var det dock väldigt många cyklar som redan låg i fållan, ni kommer se på filmen att det tar ca 2(!) minuter innan jag kommer iväg i starten. lite tråkigt när man jagar minuter…

Nästan hela teamet på plats

Starten gick och det kändes ganska bra i kroppen. Jag kunde cykla på i backen utan att känna mig stum och jag kunde även ta några placeringar. När vi sedan kom upp på ”toppen” så försökte jag vara aktiv och hitta grupper att gå med i utan att spränga mig. Efter Smågan så hittade jag efter ett tag en bra grupp med bra fart och vi åkte nu på mot Mångsbodarna. Jag måste säga att den nya sträckningen var kanon, flow, lite trångt, lite stötigt och mycket mer MTB känsla. Jag är också så sjukt glad att jag körde med FS detta år. Oj vad jag tjänade utför och på dom stötiga partierna.

Swishar nästan förbi kameran, Foto:MTBfoto

I utförskörningarna efter Mångsbodarna fick jag bromsa rätt så mycket. Ledet framför mig höll inte alls lika hög fart som jag ville men då fick jag ju vila istället. Vägen mot Risberg gick riktigt bra, jag har nog aldrig känt mig så stark under denna sträcka. Tyvärr så började gruppen nu tappa i fart och det var långt fram till nästa grupp. Vi var två stycken som nu försökte att öka och tryckte på mot Evertsberg. Där kommer vi hitta snabba cyklister. Mycket riktigt så gick det väldigt fort efter Evertsberg och lagom till Lundbäcksbackarna så hade vi kommit ifatt snabba cyklister. Efter Oxbergsbackarna så är det ju bara att gasa det man har (om man orkar) Vi körde på så gott det gick och höll ganska bra fart.

Ser ni rosa hjälmen?
Ser ni rosa hjälmen? Foto:Happyride.se

I Hökberg så hittade jag en kompis (Petrus) som jag vet cyklar riktigt bra. Vi var nu en liten mindre grupp som försökte att snurra runt och hjälpas åt. Det gick sådär… När vi väl kom fram till Eldris så började det bli mer och mer spänt i gruppen och man märkte att det kommer att bli åka av. Med ca 2 km kvar till mål så försökte jag rycka och få en liten lucka. Gruppen kom dock ikapp vid Mora campingen och nu var det bara att försöka åka på så gott det gick.

Jag kom i mål på nytt PB! 3:04 är min snabbaste Cykelvasa och nu har man ju dessutom gjort banan långsammare så jag får vara väldigt nöjd med detta. Jag hade en snitthastighet på 30,5 km/h och det är jag väldigt nöjd med. Det känns såklart extra roligt när man tränat så länge för detta och att då få prestera. Men jag är också väldigt glad och stolt över mitt Team. Team Merida Cykelvasan har verkligen utvecklats och alla cyklisterna gjorde fantastiska prestationer. Jag är så stolt över er. Jag vill också tacka min Meridafamilj som verkligen är fantastiska! Jag vill också såklart tacka min familj som gör detta möjligt och mina samarbetspartners och Vasaloppet.

Glada cyklister
Glada cyklister Foto: Henrik Svetsnoff

Nu skall jag njuta lite av detta innan träningen fortsätter och målen inför 2018 sätts upp. Fortsätt att följa bloggen, det kommer att hända mycket spännande här, jag lovar!

Här kommer också filmen från loppet, har ni fler bilder så skicka gärna.

• Lars Johansson

Grattis Conny! Bra jobbat!

• Conny

Tack så mycket!

Andra bloggare

Mot Vasaloppets absoluta mittpunkt

Vasaloppet Lagom Podcast

Följ en genomsnittlig medelsvenssons väg till sitt första Vasalopp. Den officielle vasaloppscoachen Erik Wickström hjälper Niklas Bergh att optimera sin träning och låter honom testa olika träningsformer. Din perfekta kompanjon och inspiration i förberedelserna.

Digital teknik och innovation i skidspåret

Christer Norström AI i skidspåret

Christer Norström är skidtränaren som använder matematik och avancerad teknik för att förstå och lära ut skidåkning. Christer är en av grundarna till Vasaloppets första officiella digitala skidcoach, Racefox. Christer bloggar om skidåkning och teknik.