Race report från Fjällturen med bilder och film

Hej!

Då har jag återigen kört Sveriges vackraste MTB lopp, Fjällturen. Denna gång så var min trogne vapendragare Andreas Järpmyr tillbaka efter hjärnskakning. Och vilken comeback! Från Teamet så var även Martin och Kattis med som båda cyklade mycket bra! Härligt kämpat.

Foto:Fjällturen

Många cyklister kom till start, ca 1200 enligt arrangören. Det är masterstart genom Funäsdalen och det gick ganska smidigt, även om vissa cyklister kanske inte är så vana detta och kanske skall starta lite längre bak för säkerheten.

Jag fick lite skrämselhicka när jag hämtade ut nummerlappen, nummer 5! Det är ju mitt favoritnummer men det var väldigt lågt nummer också, huga!  Så hur gick loppet då? Det gick väldigt bra, nytt PB igen! Loppet startar med en ganska seg asfaltsbacke som sedan fortsättet i en stigning på grusväg för att sedan fortsätta uppför på stig. Planen var att försöka haka på Andreas men jag insåg rätt snabbt att han är starkare än jag och att jag skulle vägga om jag följde honom. Som ni ser på pulsfilen så ser ni att jag gick rätt hårt i början, och det var nog klokt att inte gå på ytterligare.

Jag kände mig dock stark på stigen och tryckte på lite grann och märkte sedan att jag hade gått loss från gruppen och jagade nu istället ikapp cyklisten framför. Nu upptäckte jag att jag cyklade mycket snabbare än honom utför så jag passade på att gå ifrån honom också. Problemet var nu att jag låg helt själv… Jag såg ingen bakom så jag tänkte att jag fick trycka på. Vi kom nu ut på dom snabba grusvägarna och då är det inte roligt att vara själv. Jag såg klungan bakom mig och bestämde mig för att vänta in dom. Jag tog en 2-3 plats i klungan och vi körde på. Jag kände att några från Sherides var pigga och beslöt för att haka på dom. Vi hjälptes åt att dra fram till BMW hillclimb backen, backen from hell! 8km. Nu sprack dock gruppen upp och jag beslöt att hänga med. Jag och två cyklister till kom loss och kunde dra ifrån. Backen är helt löjligt lång och ganska brant också. Men vi fick en lucka och jag insåg då att jag cyklade med 3:e placerade Marika Wagner i Damelit. Vi pratade då ihop oss och bestämde att vi skulle se till att hon behöll den platsen. Vi turades om och kunde hålla ett bra tempo. Jag kände mig riktigt pigg och kunde hjälpa till att peppa. Banan var mycket torrare detta år och mycket mer lättcyklad. Men den är tuff, som ni kan se här på mina wattsiffror.

Jag trodde att det gick långsamt och att täten var väldigt långt från oss men vi kämpade oss i mål och när jag korsade mållinjen så fick jag veta att jag gick i mål på en 27:e plats (totalt) Helt galet. Det är jag väldigt nöjd med. Jag är också glad över att Marika höll sin tredje plats, grymt starkt. Jag är också glad att Andreas gasade på och känner sig pigg igen efter kraschen. Du är grymt stark detta år kompis.

Foto:MTBfoto.se

Även detta lopp kan man se att jag ligger bra till och kör ganska ekonomiskt. Så här efteråt så skulle jag nog kört hårdare men som loppet utformade sig så hade det inte haft någon större påverkan. Man måste tänka på sådant också. Här har ni sammanställningen:

Självklart så filmade jag loppet också. Ni hittar filmen här!

Andra bloggare

Digital teknik och innovation i skidspåret

Christer Norström AI i skidspåret

Christer Norström är skidtränaren som använder matematik och avancerad teknik för att förstå och lära ut skidåkning. Christer är en av grundarna till Vasaloppets första officiella digitala skidcoach, Racefox. Christer bloggar om skidåkning och teknik.

Mot Vasaloppets absoluta mittpunkt

Vasaloppet Lagom Podcast

Följ en genomsnittlig medelsvenssons väg till sitt första Vasalopp. Den officielle vasaloppscoachen Erik Wickström hjälper Niklas Bergh att optimera sin träning och låter honom testa olika träningsformer. Din perfekta kompanjon och inspiration i förberedelserna.