Race report Kraftloppet MTB 2018

Hej!

Då var det dags för tävling igen! Denna gång så var det nästan på hemmaplan också, Kraftloppet i Skellefteå. Detta är en väldigt rolig bana som jag gillar väldigt mycket. Det går snabbt, mycket snabbt och är en blandning av grusväg och stig. Nu har man även lite mer stig och en annan start än när jag körde loppet sist. Det var många anmälda till loppet 379 st.

Snart start!

Loppet är 50 km så jag tänkte att denna gång så skall jag försöka hänga med så bra det bara går och se hur länge det håller. Jag började ganska hårt och försökte att hänga med täten. Det gick ganska bra i början. Efter en stund så kom det ett ganska jobbigt och väldigt sandigt parti. Det var grymt svårt att behålla farten på cykeln och det sög must ur benen. Så efter ca 20 minuter så fick jag släppa tätgruppen och istället lägga mig i andra klungan.

Här hittade jag dock en kompis och vi pratade rätt tidigt om att försöka hjälpas åt och hålla ett bra tempo i gruppen för att få en bra tid i mål. Som mest var vi 8 personer i klungan. Men alla var väl inte så sugen på att hjälpa till. Vi råkade också ut för ett problem som tyvärr kan uppstå ibland, en cyklist som är snabb på grusväg men otroligt långsam på stig. Ett tips – om man tillhör den kategorin så skall man inte tränga sig för precis innan man går in på stig…

Vi lyckades hitta ett bra tempo och jag kände mig pigg i benen. Återigen så lyckades jag köra väldigt bra på stigarna, den här cykeln är helt magisk, den bara flyger fram. Vi hade nu tappat några cyklister och var bara 5-6 st i vår lilla klunga. Det märktes att vi hade lika olika styrkor. Banan är som sagt snabb och vi hade 28,3 km/h som snittfart, vilket är ganska högt tycker jag. Banan var i toppskick, torr och mycket fin så det var bara att ladda på. Mot slutet så började det bli lite mer oroligt i klungan och på sista stigen så trycktes tempot upp rejält. Det blev dock lite mer avvaktande på sista motionsspåret. I en uppförsbacke så såg jag min chans och tryckte på. Jag fick en liten lucka och tänkte att nu skär jag sista vänsterkurvan och kommer ut först på upploppet. tyvärr så såg jag fel och höll på att köra rakt ut i avspärrningarna. Ni kommer att se det på filmen. Så tyvärr blev upploppet en katastrof. Jag trodde att vi körde om placering 15-20 men när jag senare kom i mål så fick jag veta att jag blev 10:a! Helt galet! Min bästa placering så här långt. Jag är väldigt glad och stolt över detta.

Jag vill också passa på att tacka alla medcyklister, arrangörer och partners för denna framgång och klungan som vi cyklade i. Bra jobbat! Sedan vill jag också gratulera vår Teamcyklist Andreas som gjorde en mycket bra första tävling för säsongen. Bra premiär!

Det var också den första tävlingen som jag körde med wattmätare. Mer om detta kommer i ett längre inlägg längre fram, men om ni är intresserade så kommer lite info från loppet här.

Så nu laddar vi om för nästa lopp, som vanligt så filmade jag ju loppet så kolla på filmen och se om du är med på den! Hör gärna av er om ni vill mig något!

Andra bloggare

Mot Vasaloppets absoluta mittpunkt

Vasaloppet Lagom Podcast

Följ en genomsnittlig medelsvenssons väg till sitt första Vasalopp. Den officielle vasaloppscoachen Erik Wickström hjälper Niklas Bergh att optimera sin träning och låter honom testa olika träningsformer. Din perfekta kompanjon och inspiration i förberedelserna.

Framtidens skidor

Fällskida i Vasaloppet! Väljer teståkarna fällskidor eller traditionella skidor under vinterveckan?

Följ Christina, Matz, Andreas och Angelica i deras uppladdning in mot Vasaloppets vintervecka och deras val av skida. Testgruppens experter är John Vikman från Madshus/Sportwin, vallaren och skidsliparen Thomas Söderberg samt Vasaloppets marknadschef Jon Svensson.