RR GBG Girot MTB Mattias och Maria

Här är Mattias RR:

Återigen stod man där igen…i startfållan på Heden i Göteborg. Det var dags för årets upplaga av Bra Bil MTB XC även kallat GöteborgsGirot MTB.

merida
Innan start hade vi en liten team träff med delar av teamet

Inför årets lopp hade vissa ändringar gjorts både på banan och start.

Det nya med starten var att istället för att släppa iväg alla på en och samma gång så stod vi nu i startfållor baserat på vårat startnummer. Varje startfålla startade med 5 minuters mellanrum, detta för att minska köer ute i spåren. Ett väldigt bra tänk då jag ej upplevde några köer ute i skogen.

IMG-20170507-WA0002
Rullar iväg till starten

Ute på banan så hade arrangören tagit till sig av förra årets kritik till viss del anser jag…visst några tekniska bitar där man var tvungen att bära cykeln var borta och de hade lagt till grusväg eller asfaltsväg..men sedan när det kom single tracks så var det tekniskt hela tiden, fanns ingen plats för vila eller återhämtning. Massa hala spångar bjöds det på. Även detta år fanns det backar som gick rakt upp med rötter och stenhäll.

Hur gick det då för mig?

Jag kom iväg bra, även på denna tävling hade jag som plan att börja lugnt för att sedan öka. Tyvärr har jag inte övat så mycket på tekniska partier i år. Detta märktes direkt när jag kom i på Göteborgs utmanande single tracks…banan var ganska torr förutom för vissa lerhål..men jag gissar på att de alltid är så blöta oavsett väder.

När jag kommit iväg en bit så känner jag att växlarna ej hänger med. I bland går de i och ibland hoppas de över en växel…. susar förbi depå 1 men ser att de har en service depå där. Bestämmer mig för att cykla på till jag kommer till nästa depå och stanna där ifall de även där har service tält. På väg dit är det jobbiga backar och utmanande stigar. Väl vid depå 2 styr jag mot deras service tält. En väldigt bra sak att ha utmed banan. Ngt andra arrangörer borde ha på sina tävlingar.

Mekanikern sätter upp cykeln i ett mekställ och jag förklarar att växlarna strular. Han börjar kolla på cykeln och hittar direkt felet…tydligen har det lossnat ngt i växelsystemet som han fixar och efter ca 10 minuter är jag på väg igen.

Resten av banan kämpar jag på med krampkänningar i ben och trötta armar.

IMG-20170507-WA0000
Äntligen mål i sikte…

Jag rullar till slut i mål på tiden 03.32.36 vilket är en förbättring på förra årets tid med 12 minuter. Ngt jag får vara nöjd med. Nu siktar jag framåt och ska försöka få in lite löpning i min träning för att få upp flåset. Vet ej riktigt än vilket mitt nästa lopp blir.

Ska ta mig en titt på min film från loppet och försöka klippa ihop ngt bra. Håll utkik på bloggen så kommer den upp här.IMG-20170508-WA0005

Här är Marias RR:
Det var tredje gången gillt. Att komma till min gamla hemstad och få cykla en helg och dessutom i strålande solsken, var riktigt roligt. Det är dock en lång resa för att ta sig dit från Gotland. Båten gick endast till Nynäshamn på fredagsmorgonen så det blev till att ägna hela fredagen till att åka till Göteborg. Väl framme hämtade jag ut startbevis för Stadsgirot 70 Km på lördagen (motionsklass då ingen tävlingsklass fanns) och Bra Bil XC MTB 53 km (tävlingsklass) på söndagen. Min ambition var att göra bättre resultat än förra året på båda tävlingarna, topp tre på LVG och för MTB en bättre tid och helst inte sist.
Uppladdningen veckan innan hade varit feber och magont måndag-tisdag samt en påse Malacogodis av storlek större på fredagens bilresa men samtidigt visste jag att i benen fanns över 250 mil.
Stadsgirot 70 km
Lördagen bjöd på härligt solsken, varmt väder och inte särskilt mycket blåst. Jag knödde in mig i startfållan i den snabbaste klassen och då avfärden gick hängde jag på fast tempot gick upp direkt även om det var ca 3 km till själva starten då tiden börja tas. Jag körde ihop med en vän från Göteborg och vi hade sällskap nästan hela vägen. Vi stöttade varandra uppför backarna och han låg först nerför, jag är för lätt för att dra. Cykeln fungerade utmärkt och den snabba banan med tvära svängar, branta backar och mycket igångdrag passade mig. Det var också kul att få cykla igenom mina gamla hoods i Angered och se alla vackra vitsippor som nu stod i blom. Första tre milen kämpade jag hårt sedan släppte det och jag kände hur mina ansträngningar gav effekt. Jag märkte att det inte var någon som körde om mig och det gäng som jag körde med började bli trötta. Väl inne på grusavsnittet inne i Delsjöområdet drog jag på ytterligare en växel samtidigt som jag svor över att det var ”fel cykel” – släta landsvägsdäck på grus är förenat med en balansakt av dess like. Väl ute på Delsjövägen igen visste jag vägen i detalj och all min backträning utför, på Mallorca, gav fördel då jag for som en projektil nerför St Pauli backe mot Ullevi. Tur med trafikljusen hade jag detta år också, så upploppet in i mål gick mycket fort. Väl i mål anade jag att tiden var betydligt bättre än i fjol men inte förrän jag kom hem och såg resultatlistan insåg jag att jag var först av alla damer över mållinjen. Nio minuter före nästa dam och på 12:e plats totalt! Det kändes superbra.
mia gbg
MTB 53 km
Nu gällde det att ladda om. MTB söndag. Målsättningen var att cykla snabbare än förra året, inte komma sist och hinna med båten som gick kl 20:05 från Oskarshamn. Dagen bjöd inte på lika vackert och soligt väder. Det var lite kallare vilket var skönt och regnet skulle inte komma förrän senare på eftermiddagen. Det var även dags för min premiär i tävlingsklass, då jag detta år skaffat tävlingslicens för första gången i mitt liv – vid 45 års ålder! När avfärd skedde kl 12 så drog eliten i väg i en väldig fart och jag låg nog sist redan då vi var vid Liseberg. Men starten gick inte förrän uppe i Delsjöskogen så jag tog det med ro. I MTB är en inte i samma behov av dragare som i LVG. Väl vid starten insåg jag att banan var förändrad jämfört med förra året och såg flera som körde fel. I första backen hoppade min kedja av så det var bara att stanna och sätta på den med svarta oljiga fingrar som effekt. Upp igen och köra vidare. Benen skrek till mig -”Är du dum i huvudet, ska du tävla idag oxå?” Luftrören uttalade ungefär samma replik men med tillägget – ”I en skog full med björkträd, – det är pollensäsong!” Men pannbenet segrade och jag cyklade på. In på småvägar och ”riktig” MTB körning som mina MTB vänner på ön skulle uttryckt det. Det fungerade bättre än tidigare men vissa delar av banan var förenat med livsfara att köra. I mina ögon helt omöjliga drops och stigar. Då gick jag. Jag cyklade klokt och säkert men utmanade mig samtidigt. Det var en himla bra erfarenhet med annan terräng, mycket folk i spåret och dessutom öka farten. Kedjan hoppade av ytterligare en gång och så kom det en bil i vägen som vägrade flytta på sig, annars inga missöden. Jag upplevde att banan var både lättare och svårare och hade jag vetat hur den varit hade jag kunnat dra på ytterligare. Nu gick jag i mål nästan 45 min efter första dam, dock inte sist utan på 12:e plats av 18 i tävlingsklassen. Hela 30 min bättre tid än förra året men som sagt, banan var ju annorlunda. Och vi hann med båten!
miagbgmtb
Så summan av min Göteborgshelg är att det lovar mycket gott inför cykelsäsongen, formtoppen ska ju inte infinna sig förrän öarnas OS – NatWest Island Games- går av stapeln veckan efter midsommar. / Maria Modig

Med vänlig hälsning

Maria Modig

Andra bloggare

Mot Vasaloppets absoluta mittpunkt

Vasaloppet Lagom Podcast

Följ en genomsnittlig medelsvenssons väg till sitt första Vasalopp. Den officielle vasaloppscoachen Erik Wickström hjälper Niklas Bergh att optimera sin träning och låter honom testa olika träningsformer. Din perfekta kompanjon och inspiration i förberedelserna.

Mot Ungdomsvasan

Vasaloppets skolutmaning 2018 Centrumskolans väg mot Ungdomsvasan 2018

Klass 6 på Centrumskolan i Växjö har aldrig stått på skidor, nu coachas de för att åka Ungdomsvasan 2018.