Tips inför Cykelvasan!

Hej!

Cykelvasan och för många årets stora mål närmar sig med stormsteg. Hur har det gått med träningen? Är du laddad inför att cykla från Sälen till Mora? Vi har satt ihop lite tips som kommer att hjälpa dig att ta dig så snabbt, säkert och roligt på utmaningen som väntar.

Vi har satt ihop en film som visar hur banan ser ut och du kommer även i filmen att få tips från flera av våra duktiga cyklister som flera gånger har kört tävlingen. Filmen hittar du här:

Till detta år så har man ytterligare en ny sträckning, det innebär mindre asfalt på väg mot Mångsbodarna. Det kommer att bli en säkrare och roligare cykling med bla 350 meter lång trall! Här finns en video som visar den nya sträckningen.

Finns det något annat som man skall tänka på? Däckvalet är en fråga som aldrig kan sluta att diskuteras 🙂 Men oavsett vilket väder som det blir på själva loppet så skall du välja ett lättrullat däck. Cykelvasan är inte så tekniskt lopp så du vill ha ett däck med hög luftkammare (svårare att få punktering) och som har lite rullmotstånd. Har du dessutom möjlighet att köra Tubeless (utan slang) så minskar det risken för punktering och du har möjlighet att köra med lägre däcktryck.

Här kommer exempel på två däck som fungerar perfekt för Cykelvasan.

Black Mamba – Supersnabba racedäcket för dig som har riktigt bråttom till Mora.

Detta däck har en hög luftkammare, är lite smalare och har ganska lite mönster. Kort sagt ett snabbt racedäck som rullar otroligt lätt. Detta ett väldigt lätt däck, endast 495 gram! Så om du har bråttom så är detta däcket för dig. Punkteringsrisken är lite högre än ett grövre däck men så är det ju med alla superlätta däck.

Om du vill ha lite mer mönster och ett däck med bättre punkteringsskydd så skall du titta på Cobra däcket som är ett allrounddäck. Detta däck fungerar perfekt på cykelvasan, det rullar mycket lätt, är väldigt tåligt och har bra grepp. Det fungerar också (efter eget testande) perfekt på alla lopp i Långloppscupen.

Däcktryck är något som jag får många frågor kring. Det beror väldigt mycket på hur mycket du väger, vilket lopp det är, och vilket däck du cyklar på. Men jag väger ca 72 kg och kör på ca 1,6-1,8 Bar i mina däck. Du skall inte ha för högt däcktryck! Det blir bara stötigt och du får sämre grepp. Dom flesta behöver inte mer än 2 Bar i däcken. Testa redan nu.

Du skall också ha med dig en sadelväska med lite verktyg och extra slang om olyckan är framme. Vi har satt ihop ett litet paket som gör att du får med dig allt som behövs om du skulle behöva justera något under loppet. Mer omfattande service kan du få på varje kontroll som Vasaloppet har. Det som du behöver är:

Multiverktyg, extra slang, däckavtagare, kedjelås, kolsyrepatroner eller pump.

Stort lycka till och hör av er om ni har några frågor eller funderingar.

Andra bloggare

Mot Vasaloppets absoluta mittpunkt

Vasaloppet Lagom Podcast

Följ en genomsnittlig medelsvenssons väg till sitt första Vasalopp. Den officielle vasaloppscoachen Erik Wickström hjälper Niklas Bergh att optimera sin träning och låter honom testa olika träningsformer. Din perfekta kompanjon och inspiration i förberedelserna.

Mot Ungdomsvasan

Vasaloppets skolutmaning 2018 Centrumskolans väg mot Ungdomsvasan 2018

Klass 6 på Centrumskolan i Växjö har aldrig stått på skidor, nu coachas de för att åka Ungdomsvasan 2018.

Våra huvudsponsorer