10 frågor och svar om utrustning

1. Alla snackar om kolfiber. Är det ett måste? Vad är för- och nackdelarna?

Kolfiber är inget nytt, det har funnits på marknaden i många år. Det nya är att kolfiber sedan några år finns på relativt billiga cyklar. Och till skillnad från när kolfiber var nytt i cykelsammanhang har man också lärt sig att använda och forma materialet för att få ut bästa möjliga egenskaper, såsom låg vikt och bra komfort.

Kolfiber har fått ett felaktigt rykte när det handlar om känsligheten vid direkta slag. Kolfiber är oftast mindre känsligt än till exempel aluminium. Och om du ändå lyckas skada din ram går den faktiskt att laga relativt enkelt.

Till skillnad från ramar i stål eller aluminium utmattas en ram i kolfiber nästan aldrig över tid, vilket förlänger livslängden. En ram i kolfiber kan inte heller bli skev. Med det sagt ska man inte döma ut aluminium, som faktiskt fått ett uppsving där moderna aluminiumramar har väldigt fina egenskaper och låg vikt.

2. Lagom tills jag förstått att 29-tums hjul kan gör cyklingen lättare har 27,5-tum dykt upp som det nya alternativet. Hur ska jag tänka nu då?

Grundtipset är att inte låta de tre olika hjulstorlekarna skrämma dig. Skillnaden är inte så stor som en del hävdar. De ”nya” storlekarna kommit för att stanna, men lika säkert kommer 26 tum inte att dö ut. I syfte att sätta fart på nyförsäljningen är det naturligt att branschen trycker hårt på de ”nya” hjulstorlekarna och försöker påvisa enorma skillnader.produkt_cykel_falg_450x450

Generellt bör hjulstorleken i första hand matchas mot längden på cyklisten, delvis i kombination med hur cykeln ska användas. Det ska däremot nämnas att det finns korta cyklister som trivs ypperligt med 29 tums hjul – och långa som gillar 26 tum bättre. Rätt och fel finns alltså inte i den här frågan. Ta chansen att testa olika storlekar så kommer du snart att landa i det som passar dig bäst!

3. Vågar man köpa begagnat? Vad är viktigast att tänka på?

Begagnat kan absolut bli en bra affär – men också dåligt beroende på hur sliten cykeln är. Först och främst ska du kolla att ramen inte har några större defekter. Undersök sedan hjulen. De behöver absolut inte vara spikraka men om fälgarna inte går att rikta kan det bli dyrt om du behöver köpa nya. Samma sak gäller om drivlinan är slut – då behöver du sannolikt köpa nya klingor, kassett och kedja. Att däremot byta vajrar, handtag eller däck är en hanterbar kostnad.

Är du osäker över hur sliten cykeln är bör du försöka ta hjälp av någon cykelkunnig kompis. Genom att göra ett snabbt överslag för hur mycket eventuellt utbytesdelar kostar att byta kan du ringa in priset lite bättre.

4. Är det stor skillnad att genomföra Cykelvasan på en cykel som väger 8 eller 11 kilo?

En nybörjare skulle känna stor skillnad mellan en cykel som väger 8 eller 11 kilo. Men det ska också nämnas att skillnaden i pris mellan de cyklarna är väldigt stor. Och bansträckningen på CykelVasan innehåller inte så många, långa eller extrema backar. Därför är nyttan av extremt låg vikt inte så stor.

5. Skivbromsar verkar dominera mountainbikes just nu. Är det helt värdelöst att köpa en cykel med vanliga fälgbromsar?

Sedan skivbromsarna slog igenom för lite över tio år sedan har det förändrat cyklandet dramatiskt. De gamla fälgbromsarna hade oftast bra bromsverkan när vädret var bra – men i regn och lera försvann effekten snabbt. Idag är de flesta mountainbikes från 5-6 000 kronor och uppåt utrustade med skivbromsar. Så om du köper en ny cykel nuförtiden är sannolikheten väldigt liten att du ens behöver fundera på valet av bromsar. Och med bra skivbromsar räcker det med ett finger på bromshandtaget, oavsett väder och hastighet.

6. Stel ram, dämpargaffel, heldämpat – mycket eller lite fjädring. Vad är det egentligen som gäller?

produkt_cykel_merida_big9_1350x690Skillnaden mellan att köra på en helstel eller heldämpad cykel är väldigt stor. Och om man även adderar olika däckstyper och slaglängd på fjädringen blir möjligheterna oändliga när det handlar om att förbättra komforten och förändra cykelns egenskaper. Det rätta valet är helt avhängt hur du ska använda cykeln. På CykelVasan är behovet av fjädring egentligen inte särskilt stort eftersom det inte är så många inslag av tekniskt krävande cykling över rötter och stenar. Men om du värdesätter högre komfort framför sekundjakt ska du prioritera fjädring, åtminstone fram. En heldämpad cykel mellan Sälen och Mora är däremot lite överdrivet. Däremot har utvecklingen av heldämpade cyklar varit stor under de senaste åren och idag kan du få väldigt mycket prestanda för rimliga pengar. Och har du aldrig tidigare testat en heldämpad cykel ska du göra det – särskilt om du är road av riktig stigcykling.produkt_cykel_dack_1350x690

7. Hur stor är skillnaden egentligen mellan olika typer av däck?

Olika mönster och olika volym ger enormt stor skillnad i cykelns åkegenskaper. Det finns inte lika många nyanser som inom längdskidåkningens alla varianter av valla. Men att cykla i lera med vanliga däck är inte roligt. Inte heller att cykla med grovt mönster och hårt gummi när underlaget består av asfalt eller fin grusväg. Du behöver inte överdriva antalet extra däck, men beroende på förutsättningarna bör du som seriös cyklist åtminstone ha två-tre olika typer av däck att välja mellan.

8. Finns det egentligen särskilda tjejcyklar?

Ja och nej. Den faktiska skillnaden mellan olika kön är mindre än avvikelserna inom ett och samma kön när det handlar om fysiologiska fakta. Tidigare har man bland annat varit av uppfattningen att män och kvinnor har olika relativa proportioner mellan över- och underkropp. Men det börjar man frångå nu. Oavsett om du är man eller kvinna är det dock viktigt att cykelns helhet harmoniserar med din längd. Att till exempel bara hitta en bra position genom att bara montera en kortare styrstam räcker inte. Är du kort behöver du sannolikt en mindre ram, kortare vevarmar och smalare styre.

Den största skillnaden mellan cyklande män och kvinnor är relationen till sadeln. Här finns en faktisk skillnad mellan könen och därför finns också särskilda tjejsadlar. Tjejer har generellt också mindre händer vilket kan kräva andra handtag eller inställning av broms- och växelreglage.

9. Hur viktig är storleken på cykeln?

Storleken är väldigt viktig men att välja ramstorlek är inte så svårt eftersom det inte finns så många olika storlekar att välja mellan. Den stora utmaningen består av att justera sadelns och styrets höjd och längsgående position. Här måste du vara noga och är du osäker ska du ta hjälp.

10. Vad är en rimlig prisnivå att sikta in sig på om målet är att genomföra CykelVasan?

Om du vill ha en skaplig upplevelse bör du undvika cyklar som kostar lägre än 5-6 000 kronor. Billigare cyklar än så är helt enkelt inte konstruerade för att köras seriöst i terräng. Upp till 20-30 000 kronor finns det ett någorlunda linjärt samband mellan pris och kvalitet. Men över den nivån får du betala dyrt för små skillnader.

Utrustning för vintercykling

Händer och fötter

produkt_cykelsko_vinter_1350x690Här är det som svårast att hålla kylan på avstånd. Om cyklingen ska kännas bra är det för svårt att använda för tjocka handskar eller skor. Så den bästa lösningen för kallt väder är den bästa kompromissen mellan nödvändig rörlighet och känsla och isolering. En bra vintersko ska först och främst hålla tätt mot väta och gå upp över anklarna. Sulorna måste vara isolerade och satsa på en storlek större än normalt, så du får plats med tjocka strumpor utan att det blir för trångt.

Ryggsäck

Historiskt är ryggsäckar sällsynta bland cyklister, men det börjar bli allt vanligare. I en ryggsäck med vätskesystem håller du vätskan varm genom att den hela tiden ligger mot ryggen. Du får plats med verktyg, extra kläder, pengar och en kamera. Och du, om temperaturen är riktigt låg vill du inte bli stående för länge i kylan och leta prylar. Bestäm dig för en ordning i ryggsäcken där allt är placerat och håll dig till den – det kan spara dig viktig tid om du behöver laga en punka eller fixa en bruten kedja.

Se och synas

produkt_reflexvast_665x1000Mörkret kommer fort under vintern och att inte vara tillräckligt synlig kan vara en direkt livsfara. Säkra upp ett antal reflexer i alla riktningar och lyse fram och bak – och låt det vara standard på din vintercykel. Cyklar du mest längs vägar behövs inte så starka lampor – men om stigarna lockar behövs en ordentlig ljuskägla om det ska bli kul och säkert att cykla.

Skärma av dig

Regnkläder i all ära, men vill du hålla dig helt torr är det bara en sak som gäller – riktiga skärmar. Och cyklar du tillsammans med andra ska du använda extra långa skärmar, så sprutet från däcken inte sprider sig. I cykelsammanhang kallas en extra förlängning för ”kompislapp” – med den på får du behålla dina kompisar.

Puls- och GPS-klocka

En puls- och/eller GPS-klocka kan göra träningen mer motiverande och mer effektiv. Genom att mäta pulsen blir det lättare att träna på den intensitet man vill och det är även trevligt som kuriosa. Exempelvis kan man studera medelpulser på olika intervaller och tävla om vem som har lägst puls i uppförsbackarna med sina kompisar.produkt_puls-gps-klocka_1000x1000

Många pulsklockor har även en GPS-funktion, så du kan se hur långt och snabbt du tränar. I övrigt har de många puls- och GPS-klockorna flera trevliga funktioner, som höjdmätare (barometer är bättre än GPS i skogen för att mäta höjd), mellantider och förprogrammerade intervallpass. Ibland gör alla finesser – och diagram som klockan genererar om man kopplar den till datorn – träningen onödigt komplicerad. Lär dig ett fåtal funktioner och försök dra nytta av dem i din träning.

Ordlista för mountainbike

29er/29a/29”/29 tum – En cykel med 29 tum stora hjul, istället för 26 tum som var mer eller mindre standard för bara några år sedan. Måtten är diametern med både hjul och däck, utan däck mäter 26- och 29-tummarna 22 respektive 24,5 tum.

27,5 tum – 27,5 tums hjul, ibland kallat 650B, är den ”nya” hjulstorleken som väntas slå igenom bland konsumenter inom ett par år. Med det är det inte sagt att 650B kommer att ersätta 26 eller 29 tum stora hjul – det kommer att bli en ytterligare nyans av hjulstorlekar för kluvna konsumenter.

Bakväxelöra – sommar_cykelvasan_laga-punktering_1350x690Bakväxeln sitter monterad i ett så kallat bakväxelöra. Det är inte helt ovanligt att växelörat bryts av om man kraschar. Därför är de flesta ramar försedda med utbytbara växelöron – om olyckan är framme.

Cross country – Tävlingar med gemensam start i varierad terräng på grusvägar, stigar, gräs och asfalt. Det olympiska formatet (XCO) genoförs alltid som varvlopp med en tävlingstid på 90-120 minuter.

Downhill – Precis som namnet antyder handlar det om utförsåkning. I tävlingsgrenen downhill kör cyklisterna ensamma mot klockan på en tekniskt svår bana med hastigheter uppemot 80-90 km/h.

Freeride – Här handlar det om ”fri cykling” där upplevelsen är viktigare än jakten på placeringar och sekundrar. Inom den extrema friåkningen används cyklar som nästan är identiska med downhill-cyklar, alltså med 150-180 mm fjädringsväg och rejält överdimensionerat material som klarar de enorma påfrestningar som cyklarna utsätts för.

Hardtail – En cykel som har fjädring fram, men inte bak – en hård ”svans” helt enkelt.cykel_framgaffel_dampare_300x800

Heldämpat – Betyder att cykeln har fjädring både fram och bak. För crosscountry brukar slaglängden (se nedan) vara ca 80-100 mm. För friåkning brukar slaglängden vara ca 120-150 mm och för extrem utförsåkning ca 160-180 mm. Den generella fördelen med heldämpat är ökad komfort. Den generella nackdelen är ökad vikt och försämrad verkningsgrad då fjädringen ofta äter upp lite av trampeffekten.

Helstel – En cykel helt utan fjädring. Detta är mycket sällsynt idag och används mest bland norska cyklister som specialiserat sig på Birkebeinerrittet.

Kadens – Antal tramptag per minut.

Lockout – Oftast kan man låsa fjädringen fram och bak, antingen genom ett vred som sitter i direkt anslutning till gaffeln eller dämparen. Eller genom ett reglage som sitter på styret.

Länkage – En heldämpad cykel kräver ett länkage för att hantera rörelserna i bakgaffeln och transformera dem till dämparen. Det finns en mängd olika varianter av länkage där alla strävar efter den optimala kompromissen mellan minsta möjliga effektförlust och bästa möjliga komfort.

Marathon – Marathon (XCM), eller långlopp som det ofta kallas, genomförs oftast med gemensam start för samtliga klasser och med start och målgång på olika platser.

MTB – En förkortning av mountainbike. I Frankrike används ofta VTT som betyder Velo Tout Terrain. ATB är en annan, mindre använd, förkortning som står för All Terrain Bike.

Riserstyre – Ett normalt styre på en mountainbike för crosscountry brukar vara nästan helt rakt med 3-10 graders bock för att ge en naturligt bra position för händerna. Friåkning- och downhillcyklisterna som är i behov av bättre kontroll började tidigt använda styren som mer liknar de som används inom motocross, alltså något bredare och högre. Sedan några år tillbaka används också så kallade riserstyren bland många cross country-cyklister i syfte att förbättra kontrollen.

Rulla – Att träna i lugnt distanstempo.

Slaglängd – Längden som stötdämparen kan dämpa.

Skivbromsar – ”Förr i tiden” var mountainbikes oftast utrustade med olika typer av fälgbromsar som fungerade utmärkt ända tills det blev blött och lerigt. Sedan drygt tio år tillbaka är många cyklar utrustade med hydrauliska skivbromsar, med samma teknik som på bilar och motorcyklar. Bromseffekten numera är alltså extremt bra.

Tempo – MTB-tävlingar med individuell start, oftast mindre tekniskt än crosscountry. Tävlingstiden för seniorer ligger på ungefär 30 minuter.

Tubeless (slanglöst) – Den slanglösa tekniken kommer främst kommer ifrån bilsidan och används till viss del inom motocross. För att utesluta slangen krävs särskilda fälgar och däck för att luften ska hållas kvar. Det finns också speciella ombyggnadskit (fälgband och antiläckagevätska) för att bygga om vanliga hjul till slanglöst. Den största fördelen med slanglöst är minskad punkteringsrisk och möjlighet att köra med lägre tryck för att få bättre grepp och komfort. De flesta elitcyklister använder den slanglösa tekniken.