Cykelvasan har växt väldigt mycket sedan starten 2009. Varje år tar sig tiotusentals cyklister fram i spåret mellan Sälen och Mora. Det ställer nya krav på oss. Ju fler vi blir, desto större ansvar måste var och en ta för sin egen och sina medcyklisters säkerhet. Därför projektet Cykla Säkert.

För att höja medvetenheten och minimera risker har Vasaloppet startat initiativet Cykla Säkert som består av flera olika insatser. Informationsspridning om hur man bäst ska förbereda sig och framföra cykeln, förbättringar av bana och underlag samt förändringar av startgrupper och seedningsmodeller. En rad aktiviteter kommer att genomföras mot deltagare, potentiella besökare och cykelbranschen i stort.

Innehållsförteckning:
Vasaloppsskolan Cykla Säkert
Grundläggande tips för säkrare cykellopp
Fem vanliga orsaker till krascher – och hur du bäst undviker dem
Instruktionsfilmer med Fredrik Ericsson

Vasaloppsskolan Cykla Säkert

Del 1 – Se över din utrustning före start

Del 2 – Lär dig köra om tryggt och säkert

Del 3 – Bra att veta om planerade och oplanerade stopp

Del 4 – Att tänka på uppför, utför och i kurvor

Del 5 – Vett och ektikett när du kör i grupp

Grundläggande tips för säkrare cykellopp

Kontrollera cykeln inför start

  • Gör rent kedjan. Undvik vatten. Använd tandborste där det är svårt att komma åt.
  • Vevpartiet. Sitter bultarna till vevarmarna åt ordentligt?
  • Kontrollera att bromsarna sitter fast ordentligt och att vajrar inte är lösa. Kontrollera även bromsbelägg.
  • Snurra hjulen. Hjulen ska vara relativt raka så att de inte wobblar, se även till att alla ekrar sitter på plats/fast. Inga bromsklossar får ligga mot.
  • Rengör fälgarna med en trasa och alkohol.
  • Hur är lufttrycket i däcken? Titta efter sprickor, repor och annat som kan sitta fast i gummit.
  • Kontrollera styrlagret genom att hålla in frambromsen och putta cykeln fram och tillbaka. Låter det ”klick” är det hög tid för service.
  • Studsa cykeln och lyssna efter ovanliga ljud. Dessa kan indikera lösa delar på cykeln.
  • Det är viktigt att du känner dig säker vid eventuellt användande av cykelskor och clips och att de då är rätt inställda.

Kör säkert i klungan

  • Varna de som ligger bakom dig. Och gör det i god tid. Det är nämligen svårt att uppfatta vad som händer längre fram.
  • Var förutsägbar i dina rörelser. Gör till exempel inga hastiga rörelser i sidled, utan förflytta dig ut mjukt/långsamt. Håll din linje.
  • Undvik att framhjulet hamnar bredvid framförvarandes bakhjul.
  • Lägg dig sist i klungan om du ska äta, dricka eller ta på något klädesplagg.
  • Behåll trycket på pedalerna när du reser dig upp, så skjuts inte cykeln tillbaka i rörelsen och krockar med bakomvarande.
  • Håll till höger – cykla om till vänster.
  • Använd gärna din röst för att signalera att du ska cykla förbi: ”Jag kör om till vänster”.
  • Vid backe bör du öka intensiteten något så att de som kommer efter inte kör på dig.

Sitt rätt

  • Välj en ramstorlek på cykeln som passar din kropp.
  • När du sitter i sadeln ska bäckenet vara still. Bara benen ska röra sig när du trampar.
  • Knät ska vara rakt ovanför tån när du har benet böjt.
  • När du sitter och håller i styret ska armarna vara lätt böjda.
  • Tyngdpunkten ska ligga i magen, inte på handlederna.
  • När du cyklar: titta inte på däcket framför dig. Lyft blicken så att du ser vad som händer längre fram.

Lär dig att kommunicera – visa tecken

  • Stanna – handen hålls upp med handflatan framåt eller sträcks bak med handflatan riktad mot nästa cyklist.
  • Sakta ner – pumprörelse med handflatan mot vägbanan.
  • Hinder på höger sida – vinka med höger hand bakom ryggen med riktning åt vänster eller klappa dig på rumpan, tvärtom med hinder på vänster sida.
  • Hinder på vägbanan – peka ner mot vägbanan och hindret.
  • Sväng vänster/höger – vanliga svängtecknet.

Lär dig vilka tecken och hänvisningar som förekommer under loppet med Vasaloppets teckenguide.

Vasaloppets teckenguide (pdf)

Bromsa på rätt sätt

  • Frambromsen reglerar farten. Bakbromsen styr.
  • Vid branta nerförsbackar bör du flytta vikten över bakhjulet så att balansen och tyngdpunkten inte hamnar över framhjulet.
  • Bromsa både fram- och bakhjulet, men håll dem rullande. Ett låst hjul ger dåligt grepp och förlorad kontroll.

Ta kurvan

  • Se till att din inre pedal är i sitt högsta läge och ytterpedalen i sitt lägsta läge. Lägg lite extra tyngd på den sistnämnda.

Hjälp medtävlare som ramlat

  • Stanna och ta reda på tillståndet.
  • Rör inte personen.
  • Lyft bort cykeln från banan.
  • Larma sjukvård vid behov.
  • Varna andra deltagare.
  • Se till att nästa deltagare meddelar trafikvakt om olyckan.
  • Lämna inte den skadade förrän sjukvårdare anlänt.

cykla_sakert_tecken_banan_2016

Fem vanliga orsaker till krascher – och hur du bäst undviker dem

”Jag fattar inte vad som hände, det bara tog tvärstopp och sen flög jag över styret”. Tyvärr är det en ganska vanlig reflektion bland cyklister som haft oturen att stå på öronen. I bästa fall med skrapsår och några blåmärken. I värsta fall betydligt värre.

Med hastigheter uppemot 70 kilometer i timmen, på asfalt, bland stenar, rötter och träd finns det mycket som kan göra ont när man kraschar ordentligt på en cykel. Men det finns också mycket du kan göra för att klara dig helskinnad till målet. Och precis som när du rör dig i trafiken med bil är en nyckelegenskap att hela tiden vara beredd på att andra plötsligt kan göra saker som orsakar en krasch. Att du har full koll på dig själv räcker alltså inte.

1. Rätt gäng betyder rätt fart

Att hamna tillsammans med andra cyklister som håller en liknande fart i alla typer av terräng underlättar väldigt mycket. Då kan ni både hjälpas åt med farthållning på snabba partier och säkra upp lämpliga linjer i de tekniskt svåra partierna. Motsatsen är när du antingen tvingas passera för många cyklister eller när du själv blir omkörd. Förutom att det kan vara mentalt stärkande när man avancerar i fältet är båda varianter störande eftersom det förstör rytmen och ökar risken för krascher.

Så gör du: Det finns flera seedningslopp inför Cykelvasan och du vinner mycket på att stå i rätt startgrupp, så ta chansen till seedning om du kan! Om du inte har den möjligheten eller av annan anledning hamnar snett i startfältet måste du höja säkerheten genom att ändra fartstrategin. Till exempel ska du undvika att passera andra cyklister i tekniskt svåra partier. I den mån du kan bör du istället avancera på lättåkta partierna. Och är du cyklisten som av någon anledning blir passerad av många andra ska du underlätta genom att hålla åt sidan och ge plats till de cyklister som har mer bråttom än dig.

2. Tekniskt svår cykling

Cykelvasan innehåller inte så många krångliga avsnitt. Men det behöver inte alltid vara extremt svårcyklat för att en olycka ska ske. Om din uppmärksamhet inte är tillräckligt hög kan det smälla ändå. Och beroende på din tekniska skicklighet, vilken cykel du använder och vad dina medtävlande hittar på kan skälen till krascher vara många när det är svårt.

Så gör du: Om du ligger i en grupp med andra och där du känner dig tekniskt skicklig ska du hålla dig långt framme i svårare passager. Det underlättar både för dig och andra. Hamnar du bakom någon som är osäker eller har problem ska du släppa en liten säkerhetslucka, så du hinner agera om det uppstår problem. Oavsett var i fältet du ligger ska du alltid ha en rörlig blick, så att du både ser vad som händer där hjulen är placerade nu och om 10-15 meter. Och med jämna mellanrum ska du också kasta ett öga betydligt längre fram så att du kan planera din körning och ha en beredskap för vad som kommer att hända med cyklisterna runt dig. Ta för vana att alltid hålla ett finger på varje bromshandtag när det är svårt eller går fort. Då minskar du tiden det tar att snabbt reagera.

Om du kraschar eller kör punktering måste du tänka på att hålla åt sidan när du slickar dina sår eller lagar cykeln. Annars är risken stor att någon cyklar in i dig. Och om du passerar någon som ser ut att ha problem, fråga då om allt är lugnt eller om det behövs hjälp.

3. Ät och drick på rätt ställen. Och på rätt sätt.

Att äta och dricka är högst nödvändigt under långa tävlingar. Många helt onödiga krascher sker när cyklister får för sig att dricka och äta i fel lägen. Plötsligt börjar de vingla när de famlar efter flaskor och eller mat i fickorna. Och mitt i detta sker en hastig inbromsning av någon som måste parera sin position i fältet. Och då smäller det.

Så gör du: Undvik att äta och dricka i tekniskt svåra partier eller när det går alltför fort. Ta istället chansen när det är lättcyklat och inte går så snabbt. Ligger du tillsammans med andra ska du helst hålla åt sidan eller lägga dig sist i gänget om du behöver krångla med maten eller om du vet med dig att du knappt kan ta upp en flaska ur flaskstället utan att vingla till eller tappa linjen. Du ska också vara uppmärksam när du ser att andra cyklister börjar famla med flaskor eller mat i kritiska lägen. Då måste du höja beredskapen eller flytta dig till en säkrare plats i klungan. Många krascher sker när cyklister av misstag tappar sin flaska så att bakomvarande cyklist kör över den och då orsakar en kedjereaktion som kan sluta illa. För många. En bra tumregel är också att alltid dricka med ”fel” hand, så din starkaste hand är kvar på styret.

4. Snabbåkt betyder inte riskfritt

På långlopp i mountainbike sker många svåra och ”onödiga” krascher i lättåka partier. Konstigt tycker de flesta, men svaret är inte så komplicerat. I tekniskt svåra partier har alla ett stort fokus på uppgiften. Men samma sekund som det blir lättcyklat är det många som släpper skärpan och börjar tänka på annat. Och när helt oförberedda människor plötsligt får problem kan det gå illa. Ibland riktigt illa.

Så gör du: Slappna av på rätt ställen, alltså där hastigheten och svårigheten är låg. Kommunicera med cyklisterna som ligger i ditt gäng så att alla är uppmärksamma på vad som händer och vad som väntar. Ligger du först är det en självklarhet att varna och uppmärksamma cyklisterna bakom dig genom att visa tecken eller hojta till. Försök identifiera den eller de aktuella cyklisterna i ditt gäng som eventuellt verkar opålitliga. Antingen genom att han eller hon vinglar, att cykeln inte verkar fungera eller att det finns en allmän yvighet som inte harmoniserar med resten av gänget. Och om du upplever att en medtävlande cyklist uppträder farligt har du all rätt att säga till. Du behöver inte bli otrevlig, utan på ett vänligt sätt förklara att det vore klokt av den cyklisten att lägga sig sist eller tänka sig för.

Och om du själv behöver sträcka ut ryggen, fixa med cykeln eller något annat som kan störa eller hindra medtävlande bör du lägga dig sist i gänget.

5. Det är aldrig över förrän det är över

På ett långlopp händer det olyckor i alla skeenden av loppet. I början för att det är stressigt och många är nervösa och lite stela. I mitten för att många då har bråttom att passera. Och på slutet för att merparten börjar bli trötta. Den sistnämnda risken ger oftast störst konsekvenser då människor som är fysiskt och mentalt utmattade oftast tappar närvaro och förmåga att agera tillräckligt snabbt. Och när det står ”10 kilometer kvar till mål” är det många som mentalt redan står i duschen och faktiskt glömmer bort att behålla skärpan hela vägen till mållinjen.

Så gör du: Först och främst måste du säga till dig själv att det riktiga målet är i Mora och ingen annanstans. Sluta inte äta och dricka för att du börjar känna vittring av målgången. Och även om du själv känner dig fräsch måste du ha en extra hög beredskap för medtävlande som kanske inte alls mår så bra. En mentalt och fysiskt nerkörd människa kan bete sig väldigt riskabelt, oberäkneligt och farligt. Och det kan ske var som helst och hur som helst. Tänk på det när du ligger en klunga den sista timmen och det antingen går fort eller är svårt.

Instruktionsfilmer med Fredrik Ericsson

Att ligga på rulle

Kurvtagning

Bromsa

Position

Innehållsförteckning:
Vasaloppsskolan Cykla Säkert
Grundläggande tips för säkrare cykellopp
Fem vanliga orsaker till krascher – och hur du bäst undviker dem
Instruktionsfilmer med Fredrik Ericsson