Kostuppladdning

Oavsett hur du äter vanligtvis lönar det sig att ladda med kolhydrater inför ett långlopp. Hur långt innan och till vilken grad man bör fylla upp sina glykogenförråd finns det dock inget entydigt svar på. Om du ska tävla i tre timmar eller längre bör du ladda med kolhydratrik kost i en till tre dagar före. För de flesta räcker det med att äta extra mycket pasta till lunch och middag under torsdagen och fredagen om du ska köra Cykelvasan på söndagen. Du kan också välja lite mer bröd och gröt samt lite mindre ost och ägg till frukost och mellanmål. Tänk på att dricka lite mer än vanligt under dessa dagar, eftersom kolhydrater binder en del vatten.

kostuppladdning_enervit_Presport_uppladdningMånga – både motionärer och elitcyklister – kompletterar sin kostuppladdning med så kallade kolhydratsladdare. En kolhydratsladdare kan antingen vara en dryck eller en gelliknande produkt. Detta fungerar kanske för en del, men inte för alla. På morgonen kan du äta en normalstor frukost. Åker du mot starten redan i gryningen kan du dela upp frukosten så du äter lite innan du åker och lite till – till exempel en macka eller en energikaka – en timme innan start.

Det är viktigt att äta ordentligt innan Cykelvasan. Men det går också att äta för mycket så du känner dig lite däst på startlinjen. Prova gärna din kostuppladdning innan. Inför ett kortare lopp behövs inte alls samma kostuppladdning som för ett Cykelvasan, men ta chansen att pröva olika uppladdningsformer på de lopp du cyklar innan och se hur din kropp reagerar. Kolhydratsladdare är särskilt viktiga att testa i förväg, eftersom alla magar inte klarar av dessa produkter.

Tömning

Förr var det vanligt att göra en så kallad kolhydratstömning inför ett långlopp. Det går ut på att man äter mycket sparsamt med kolhydrater i kombination med tuff träning i några dagar i början av samma vecka som loppet, för att sedan äta upp sig rejält de sista dagarna. Anledningen till att det inte är så vanligt längre är bland annat för att risken att bli sjuk eller allt för sänkt i tömningsperioden är alltför stor.

Packlista Cykelvasan

Dessa grejer kan vara bra att ha med till ditt lopp.

Solglasögon

Skyddar mot starkt solljus och regn. Titta på väderprognosen innan start och bedöm om du behöver dessa tillbehör. Tänk på att mycket smuts kan hamna på glasögonen, så ibland lönar det sig att skippa brillorna även om det regnar.

Energi

Det finns gott om energi på Vasaloppets kontroller, men för många är det enklast att ha med sin egen energi i flaskor på ramen och/eller i vätskeryggsäck. Som man sedan fyller på vid vissa kontroller.

Klocka

Arrangören har koll på din måltid. Men det kan vara intressant att veta hur exempelvis vad du har i puls under loppet.

Toalettpapper

Det är ofta kö till arrangörens toaletter, så när nöden faller sig på kan det vara bra att ha med sig eget toapapper.

Strumpor

Inte för tjocka, inte för tunna, inte för små, inte för stora. Och inte för nya. Testa strumporna några gånger innan det är dags för tävling.

Engångskläder

Om det är kallt i starten kan det vara bra att stå med till exempel en stor plastpåse över sig i startfållan efter att man tagit av sig överdragskläderna. Det slänger man sedan av strax innan starten går så tar arrangörerna hand om den.

Nummerlapp

Fäst nummerlappen med en buntband fram på cykeln.

Cykeltröja

Lång eller kort, med fickor på ryggen. En tunn och avtagbar regnjacka kan vara bra att ha med vid dåligt väder.

Vantar

Cykelvantar har vanligtvis avklippta fingrar, men vid kallt väder kan det vara idé att använda ett par med långa fingrar.

Cykelbyxor

Ett par cykelbyxor skiljer sig mot vanliga genom att de har extra vaddering mellan rumpan och sadeln. De flesta modeller kommer med hängslen, vilket kan kännas ovanligt i början, men det är vad de flesta erfarna cyklister föredrar. Finns i både korta och långa modeller.

Cykelskor

Cykelskor har hård sula och kommer vanligtvis med en anordning som gör att man kan sitta fast i pedalen. Det kan kännas lite läskigt i början, men kommer man över tröskeln och våga cykla med riktiga cykelskor så kommer upplevelsen i sadeln bli ännu bättre. Använd aldrig helt nya cykelskor på en tävling. Men inte heller några helt utslitna.

Chip

Glöm ej!

Praktiska tips på plats

Försök att åka kollektivt om du kan, det minskar både köerna och belastningen på miljön. Eftersom det är mycket folk i rörelse i samband med Cykelvasan behöver du vara i god tid till det mesta, vare sig det handlar om att hämta nummerlapp, åka till starten, köa för att få en bra plats i startledet eller att gå på toaletten innan start. Det är inte samma uppståndelse som i samband med Vasaloppet, men även Cyklevasan är ett stort lopp.

Glöm inte att besöka mässan, där du kan låta dig bli inspirerad av allt som utställarna erbjuder.

Tips under ditt lopp

I Cykelvasan är det viktigt att hela tiden tänka på säkerheten, som finns att läsa om under ”Träning och kost”. För att få en bra tid och en trevlig upplevelse bör du också försöka lägga dig i bra klungor som håller lagom fart. Cykelvasan är ett relativt lättcyklat mountainbikelopp, vilket gör att farten kan bli hög och då lönar det sig att minska luftmotståndet.

Tänk också på hur du vill inta energi, om du ska ha flaskor på ramen och/eller i en vätskeryggsäck. Testa i god tid den sportdryck du ska dricka under loppet. Vatten kan vara fördelaktigt att dricka på träning, men vill du prestera på ett lopp på flera timmar lönar det sig alltid att tillföra socker och gärna även mineraler (som finns i sportenergiprodukter) och koffein.

Eftersom väder, vind, underlag och eventuell klungkörning påverkar tiden så är det svårt att köra efter en viss medelhastighet. Har du lätt för att gå ut för hårt bör du istället anpassa tempot efter pulsnivå. Men tänk på att vara väldigt försiktig med att titta på klockan, särskilt om du ligger i en klunga. Bär inte klockan på armen utan montera den på styret istället för att öka säkerheten.