Löpskor får nästan ses som ett måste i löpsammanhang. Annars är det inte mycket utrustning man behöver utöver kläderna. En puls- och GPS-klocka kan vara en fördel på många sätt, men långt ifrån något nödvändigt.

Att prylar kan höja motivationen är inget att hymla om så nya kläder och skor kan helt klart ge dig en skjuts i träningen, åtminstone på kort sikt. När nyhetens behag har lagt sig måste drivet komma inifrån. Övrig utrustning som kan vara värd att fundera på är vätskebälte/vätskeryggsäck, telefonhållare för armen, träningsappar (tänk dock på att inte använda hörlurar i trafik eller där det är mycket folk i rörelse), solglasögon, våtsockar, vaselin, skavsårsplåster, pannlampa och kompressionskläder.

Flera par löpskor

produkt_lopning_asics_sko_1350x690Springer du mer än två gånger i veckan bör du ha minst två par skor att alternera mellan, och springer du nästan varje dag bör du åtminstone ha tre uppsättningar. Detta är för att belastningen inte ska vara så ensidig så du kan undvika skador. Du använder alltid lite olika muskler i foten beroende på hur skon är utformad, och belastar till exempel knäna på ett annat sätt.

För Ultravasan 45 är trailskor inget måste, men springer du hela sträckan bör du använda ett par skor gjorda för terräng eftersom första halvan till stor del består av stigar.

På träning är det klokt att ha tunna skor för bra löpkänsla och minskad risk för vrickningar vid stiglöpning. För löpning på grus och asfalt lämpar sig mer dämpade skor bättre.

Puls- och GPS-klocka

En puls- och/eller GPS-klocka kan göra träningen mer motiverande och mer effektiv. Genom att mäta pulsen blir det lättare att träna på den intensitet man vill och det är även trevligt som kuriosa. Exempelvis kan man studera medelpulsen på olika intervaller och tävla med sin kompis om vem som har lägst puls i uppförsbackarna.produkt_puls-gps-klocka_1000x1000

Många pulsklockor har även en GPS-funktion, så du kan se hur långt och snabbt du tränar. I övrigt har de många puls- och GPS-klockorna flera trevliga funktioner, som höjdmätare (barometer är bättre än GPS i skogen för att mäta höjd), mellantider och förprogrammerade intervallpass. Ibland gör alla finesser – och diagram som klockan genererar om man kopplar den till datorn – träningen onödigt komplicerad. Lär dig ett fåtal funktioner och försök dra nytta av dem i din träning.