Vasaloppets arrangemang lockar årligen närmare 100 000 deltagare till de olika distanserna längs den klassiska sträckan mellan Sälen och Mora. Vi är glada att du vill vara en av dem!

Anmälan till våra skidlopp i Vasaloppets vintervecka 2018 öppnar söndagen den 19 mars kl. 09.00 på vasaloppet.se. Alla anmälningar tas emot via en tillfällig startsida.

För Vasaloppet, Stafettvasan och Nattvasan görs anmälan i två steg, eftersom intresset för dessa lopp brukar vara stort.

Anmälan till övriga skidlopp nås också via den tillfälliga startsidan, men då görs anmälan direkt på Mina sidor.

Har du frågor om anmälan är du välkommen att kontakta Vasaloppets kundtjänst på telefon 0250-392 00 eller e-post info@vasaloppet.se. Vi har extra öppet söndagen den 19 mars kl. 09.00–13.00.

Ändringar i Stafettvasan 2018

Som en följd av våra utvärderingar tillsammans med deltagarna och inom Vasaloppsorganisationen ändras starttiderna för Stafettvasan 2018. De nya starttiderna för loppets två startgrupperna är kl. 07.00 och kl. 09.00 (gamla tider 08.00 och 10.00).

Indelning av startgrupp baseras på anmälningstidpunkt. Tidig anmälan ger tidig startgrupp och senare anmälan ger startgrupp två. Stafettvasan rymmer 1 200 startande lag per startgrupp.

Anmälan till Stafettvasan i två steg

1. Föranmälan av startplats – den som anmäler laget blir lagledare

När anmälan öppnar kl. 09.00 den 19 mars väljer du det lopp du vill anmäla dig till – Stafettvasan. Fyll i anmälningsformuläret med följande uppgifter på lagledaren: förnamn, efternamn, personnummer (ååååmmdd-xxxx) och e-postadress. Ange även lagets namn. För att föranmäla ett lag (fem personer) till Stafettvasan behöver endast lagledaren registrera laget.

Det är inte möjligt att ange lagmedlemmar vid  föranmälan. En person kan vara lagledare för fler än ett lag. En bekräftelse skickas direkt till lagledarens e-postadress efter genomförd föranmälan.

När loppet är fullt stängs anmälan. Därefter finns möjligheten att skriva upp sig på en reservlista. Då krävs samma personuppgifter som vid föranmälan. En bekräftelse skickas direkt till din e-postadress efter registrering på reservlistan. Svar om du fått en plats eller inte skickas ut under vecka 13 (27 mars–2 april).

2. Fullfölj anmälan

När loppet är fulltecknat får alla som fått en startplats en anmälningskod via e-post. Koderna skickas ut tidigast måndagen den 20 mars 2017. Varje kod är giltig i ett begränsat antal dagar. Du loggar in på Mina sidor på vasaloppet.se och fullföljer din anmälan med kod och betalning.

Det finns en risk att mejlet fastnar i skräppostfilter. Kontrollera din mapp för skräppost, särskilt om du använder Google Gmail eller Microsoft Hotmail.

Vi tar endast emot individuella anmälningar. Betalning görs med kort eller via internetbank. Vi fakturerar inte.

Nu kan du som deltagare även använda Vasaloppets digitala identitet genom att registrera dig eller logga in på Mina sidor med hjälp av Diglias app. Det här gör du bara en gång och därefter kan du identifiera dig med hjälp av din mobil.

Diglias, en av Vasaloppets digitala mediepartner, erbjuder en identitetstjänst som kan liknas med ett bank-id som ger både deltagaren och Vasaloppet fler möjligheter.

Mina sidor
Läs mer om Diglias

Fullt lopp?

Står du utan startplats till ett lopp som redan är fulltecknat? Det finns alltid möjlighet att köpa en startplats av någon annan. Ett forum vi rekommenderar är startplatser.se. På sidan Köp- och sälj startplats hittar du all information du behöver.

www.startplatser.se
Sidan köp- och sälj startplats

Betalning

Vi tar endast emot individuella anmälningar och betalning sker online med hjälp av kort eller internetbank (vi fakturerar inte). Anmälan är bindande och gäller först när vi har tagit emot deltagaravgiften. Anmälan är bindande! Vasaloppet följer distansköplagen och lagrar alltså inte dina kortuppgifter. All hantering av kortinformation går via säker SSL-kryptering och bankernas 3D Secure-teknik.

Kvitto och startbevis

Din deltagarbekräftelse är ditt kvitto och den levereras med e-post. Vasaloppsföreningen Sälen-Mora är en ideell förening, därav sker ingen momsbeskattning på deltagaravgiften. Ett startbevis skickas ut via e-post några veckor före loppet. Du kan inte flytta fram din anmälan till kommande år.

Startklar – en avbeställnings- och olycksfallsförsäkring

Om du tecknat vår försäkring Startklar återbetalas hela deltagaravgiften vid sjukdom eller skada som förhindrar deltagande. Du måste visa upp ett läkarintyg som styrker orsaken. I Startklar ingår också en olycksfallsförsäkring som gäller under tävling och under resan till och från arrangemanget. Startklar gäller i 12 månader från teckningsdatumet, kostar 155 kr och gäller i alla svenska motions- och tävlingsarrangemang.

Läs mer på startklar.nu. Anmäl återbetalning av anmälningsavgift eller olycksfallsskada till Folksam på telefon: 0771-960 960. På sidorna försäkringar och anmälningsvillkor kan du ta del av våra fullständiga villkor.

www.startklar.nu
Sidan försäkringar
Sidan anmälningsvillkor