Packlista Vasaloppet

Dessa grejer kan vara bra att ha med till ditt lopp i Vasaloppsveckan.

  • produkt_oakley_radar-path_1350x690skidor
  • stavar
  • skidskor
  • underställ
  • tights och tunn skidjacka (eller tävlingsdräkt)
  • tjock överdragsjacka
  • ullstrumpor
  • mössa och buff
  • vantar i olika tjocklekar
  • glasögon mot snö och stark sol
  • valla
  • toapapper (till före start)
  • tejp för ansiktet (om det är kallt)
  • klocka (om du vill hålla koll på tiden under loppet)
  • vätskebälte/camelbak
  • sportdryck och annan energi
  • vaselin och tejp för att förebygga skav
  • liniment för stela muskler

Ta INTE med musikspelare och hörlurar. Lyssna gärna på musik när du springer ensam i skogen eller nöter på stakmaskinen, men i ett masstartlopp måste du vara uppmärksam och då är det inte läge att digga till sin senaste Spotify-lista.

De sista förberedelserna – från Apotek Hjärtat

Praktiska tips på plats

Oavsett om du åker Vasaloppet, Tjejvasan, Stafettvasan eller något annat av loppet i Vasaloppsveckan så kommer du mötas av mycket trafik och långa köer. Försök åka kollektivt om du kan, det minskar både köerna och belastningen på miljön.

vinter_kortvasa_start_snofall_buss_1350x690Eftersom det är mycket folk i rörelse behöver du vara i god tid till det mesta, vare sig det handlar om att hämta nummerlapp, åka till starten, köa för att få en bra plats i startledet eller att gå på toaletten innan start.

Vasaloppsmässan i Mora är Sveriges största mässa i sitt slag och den i Sälen är också gigantiskt. Det är här på någon av mässorna du hämtar din nummerlapp (du väljer upphämtningsplats vid anmälan) och det är alltid spännande att klämma och känna på olika skidor, vallor och kläder, samt göra några impulsköp.

Tips under ditt lopp

När du väl står på startlinjen är det bara att försöka njuta så mycket som möjligt. Du har gjort alla dina förberedelser och nu gäller det att göra sitt bästa!

Tänk på att inte stressa i starten. Att försöka ta sig förbi folk genom att sicksacka med små marginaler i första backen brukar leda till ungefär en tiondels procent vinst i tid och väldigt många procent förlust i kraft. Dessutom uppstår irritation bland medtävlare och inte sällan brutna stavar.

vinter_malgang_jubel_oppet-spar_2015_729x1000Vasaloppets största backe är den första. Den riktiga stigningen börjar efter en kilometer och varar i cirka två kilometer, där man passerar banans högsta punkt. Andra rejäla stigningar är upp mot kontrollerna i Risberg, Oxberg och Hökberg. De två längsta nedförsbackarna är efter Mångsbodarna och efter Evertsberg. För dig som åker Kortvasan eller Tjejvasan är den inledande backen upp mot Oxberg den mest utmanande, medan Halvvasans tuffaste stigning är den upp mot Vasslan efter en knapp mil.

För dig som åker i de främre leden kan det vara bra att försöka hitta bra klungor att åka i, så att ni kan hjälpas åt med farthållningen. Det minskar luftmotståndet och det brukar kännas mentalt lättare.

Ta med vätskebälte

Vare sig du planerar att vara ute länge eller om du har bråttom kan det vara klokt att ha med sig ett eget vätskebälte så du kan dricka oftare än bara på kontrollerna, som kommer ungefär en gång per mil. Fyll på flaskan/bältet/camelbaken på kontrollerna. Hur mycket vätska man behöver i ett Vasalopp är ytterst individuellt och beror på väder och hur lång tid du är ute. För ett helt Vasalopp kan det variera så mycket som från 2 till 10 liter. Blir du hungrig finns så kallade Vasaloppsbullar på kontrollerna.

Valla om vid bakhalt

Har du dåligt fäste och inte är tillräckligt stark för att staka dig uppför backarna bör du lägga på mer fästvalla direkt. Vänta inte! Antingen tar du med dig ett par passande vallaburkar och en kloss, eller så stannar du på en kontroll och får hjälp. Har du dåligt glid är det svårt för vallapersonalen att åtgärda det, så länge inte det dåliga glidet beror på för tjockt lager fästvalla. Då kan de skrapa bort överflöd.

Om du är ute länge kan vädret hinna ändra sig en del och då blir det naturligt att valla om. Den vallan som var bra i starten då det kanske var -20 grader lär inte fästa i Hökberg då solen kommit upp och temperaturen närmar nollgradigt.

Spurta!

Sista biten in mot Mora är man vanligtvis rejält trött i hela kroppen, oavsett vilket lopp i Vasaloppsveckan som man åker. Försök ändå pressa ur de sista krafterna i Mora centrum och bjud publiken på en mäktig spurt och en snygg finish!

Efter målgång brukar endorfinerna flöda och det är alltid roligt att prata om loppet med andra som kommit i mål ungefär samtidigt. Hur gick starten? Hur var glidet? Var det jobbigt i Lundbäcksbackarna innan Oxberg? Hamnade du i bra klungor?

På kvällen kan det vara skönt att unna sig en god middag med nära och kära och sedan ta några veckors paus från träningen om du inte har några fler lopp samma år.

Sedan börjar träningen inför nästa års Vasalopp…

 

Lär dig mer i boken ”Längdskidåkning för dig” av Erik Wickström.

BESTÄLL BOKEN HOS RUNNERSWORLD