2015-06-22 17:04

Ny sträckning för Cykelvasan

Vasaloppet, med arenachefen Anders ”Hobbe” Holmberg i spetsen, jobbar hårt med att förbättra banan för Cykelvasan. Inför sommarens lopp sker en stor förändring kring Oxberg.

Nu kommer deltagare, precis som i Vasaloppet på vintern, åka under tunneln i Vasslan och följa vinterns sträckning via Björnarvet och Lundbäcksbackarna till kontrollen i Oxberg. – Det innebär att vi flyttar oss från asfalten till Vasaloppsspåret mellan Bolsågen och Vasslan. Där har vi gjort en sträckning på drygt två kilometer cykelbar, säger Holmberg.

– Från Vasslan till Oxberg så flyttar vi oss från norra sidan Oxbergsjön till södra sidan och därmed också i Vasaloppsspåret hela vägen fram till Oxberg där den beryktade grusbacken går upp mot kontrollen. Detta innebär att det blir lite mindre teknisk åkning men tuffare rent topografiskt och för hjärtat, fortsätter arenachefen

Helt trafikfria vägar 2018

Effekter av det här arbetet gör att Cykelvasan 45 på fredagen blir helt bilfri. På Cykelvasan 90 minskas asfalten med drygt två kilometer. Man slipper då göra enkelriktad biltrafik upp mot Evertsberg under lördagen. I och med detta försvinner förstås också bropassagen i Oxberg.

– Det här följer den plan vi har mot 2018 då vi ska vara helt utanför trafikerade vägar, berättar Anders.

Arbetet med banan är en del i att göra cyklingen mellan Sälen och Mora säkrare och tryggare. Dock måste man få ner farten på cyklisterna ner mot den nya tunnelpassagen.

– En utmaning är att få ner farten vid Vasslan. Men jag tror att om vi jobbar aktivt med flaggvakter och kanske gör någon mer chikan så blir det bra. Det här med flaggvakter på strategiska ställen slog mycket väl ut i fjol, påpekar Holmberg.

De markarbeten som gjorts kommer också att märkas en del för löparna i Ultravasan och Vasastafetten. – Skillnaden mot i fjol för löparna blir att partiet Bolsågen – Vasslan nu är på ett hårt underlag. Förra året var det så mjukt att en del till och med tappade skorna i myrpassagerna. Efter Vasslan blir det för löparna samma sträckning som i fjol.

Texten publicerades också i Vasalöparens juninummer. Text och foto: Johan Trygg

Våra huvudsponsorer