Långloppscupen – Mörksuggejakten 2019 RR + film

Hej!

Då var det dags för tävling i Långloppscupen igen, Mörksuggejakten i Rättvik stod på schemat! Detta är en av dom roligaste tävlingarna på säsongen tycker jag. Banan är lång och tuff men det går i en underbar terräng, jag gillar dom fina tallhedarna och roliga stigarna. Det är också coolt med en stor masterstart även om det medför lite problem genom Rättvik och en ganska stressig start innan man kommer till Vidablick.

Lugnt och fint i starten. Dock så skedde det en mindre krasch framför oss som gjorde att det blev många inbromsningar. Vidablick gick ganska bra detta år. Jag cyklade två sekunder långsammare än ifjol och det kändes tyngre. Men jag lyckades spara lite krafter och kunde hänga på bra när vi kom in på stig och efterföljande grusväg. Det gäller att stå på en del så att man får bra ryggar på grusvägarna.

Jag har inte kört något lopp ännu där vi varit så stor klunga som vi var under detta lopp. Stora delar av loppet var vi över 20 cyklister. Jag gillar inte att ligga så långt bak i klungan. jag tycker att man får dålig koll då och upplever att man tappar mycket på stigpartierna. Oftast så vill jag ligga bland dom 5 första. Det resulterar dock i att man får dra lite mer och att man måste vara mer aktiv.

Här ligger vi på ett långt snygg led.

Jag hittade ganska snabbt en grupp och det visade sig att vi skulle följas åt många av oss under hela loppet. Det är svårt att försöka öka tempot så mycket. Det finns många tuffa backar under loppet som man skall orka med. När vi gick in på dom fina tallhedarna så kunde jag hänga med bra. Kände mig ganska stark faktiskt. Tyvärr så gjorde jag ett misstag innan den branta sandbacken (ni vet vilken) Jag svängde lite tvärt, fick framjulet på en rot och slog i backen. Det gick dock bra men då tog jag beslutet att springa uppför backen. Det kändes i benen. Jag fick dock börja jaga ikapp min grupp och det var ganska jobbigt. Turligt nog så gick det lite långsammare i skogen så jag kom ikapp igen. Men det kostade på.

Nu blev det ganska snabb klungkörning och jag kände att jag kunde ligga med bra. När det var 2 mil kvar så kände jag att krampen började komma i låren (det brukar det inte göra) Så jag fick börja cykla lite mer taktiskt. Det gick dock bra uppför och min vana trogen så kunde jag cykla om eller hänga med min grupp bra uppför.

Foto:Cykelkanalen.se

När vi kom in på den avslutande slingan mot mål så kände jag ändå att det fanns lite mer att ge, så jag försökte att inte stressa och köra om där det gick. Jag lyckades komma förbi ytterligare 3 personer och den jagande klungan hade tröttnat.

Tiden blev 3 minuter snabbare än i fjol, 2:47. Det trodde jag faktiskt inte. Det kändes lite trögt och det var så många cyklister bredvid mig så jag trodde att det gick långsammare. Placeringen blev 28 i H40 och det är 3 placeringar bättre än i fjol. Så jag är nöjd med loppet. Jag blev trött, jag hade roligt! Jag filmade också delar av loppet.

Tack till Happyride, Mtbfoto och Cykelkanalen för magiskt bra bilder! Tack också till alla som står runt banan och hejar! Det betyder mycket.

Andra bloggare

Mot Vasaloppets absoluta mittpunkt

Lagom Kondition Podcast

Lagom Kondition är en podcast om konditionsidrott som finns till för oss riktiga motionshjältar som tränar på lånad tid mellan möten och barnskjutsningar.

Digital teknik och innovation i skidspåret

Christer Norström AI i skidspåret

Christer Norström är skidtränaren som använder matematik och avancerad teknik för att förstå och lära ut skidåkning. Christer är en av grundarna till Vasaloppets första officiella digitala skidcoach, Racefox. Christer bloggar om skidåkning och teknik.