Kost och rörelse går hand i hand och kompletterar varandra. Vad du äter före, under och efter ett lopp kan göra stor skillnad. Därför är vi glada att samarbeta med ICA, som jobbar för att folk ska må lite bättre och på ett lustfyllt och härligt sätt få en lite bättre måltid.

Uppladdning

Att vara ordentligt redo för träningspasset ökar chanserna för att få ut maximalt av det. Sömn, stress och matvanor är några av faktorerna som påverkar hur du kommer orka på passet. Laddad med rätt näring och energi så kommer du långt.

Anders Södergren har otaliga träningspass och skidtimmar i kroppen. Hur har han laddat upp för att palla?

Läs mer om uppladdning på ica.se

Så äter du inför en stor idrottsprestation
Så kan du äta innan träningen
I magen på en Vasaloppsåkare
Ät rätt och orka mer

Återhämtning

Efter ett slitigt pass behöver kroppen återhämtning för att byggas upp och bli ännu starkare. Vila och sömn är förstås viktigt men vad du petar i dig efter passet är också väldigt betydelsefullt. Återhämtningsmålet förser kroppen med vitaminer, mineraler och energi för att bygga upp musklerna, reparera små skador och motverka att man blir sjuk. Alla behöver dock inte äta ett återhämtningsmål, det beror på passets intensitet och hur länge man tränat.

Läs mer om återhämtning på ica.se

Ät rätt efter träningen
Börja träna – utan att bli sjuk

Frågesport: I skidspåret

I skidspåret är en frågesport om vad som kan ge en lite bättre måltid. I tre avsnitt möter vi några av våra mest folkkära skidåkare som tävlar mot varandra om vem som kan mest om mat, träning och skidor. Läs mer och tävla själv på enlitebättremåltid.se 

Frågor och svar

Hur stor inverkan har egentligen kosten på träningsresultaten? ICA:s dietist Paula Frösell och längdlandslagets kock Per Lindius svarar:

Vanligaste misstaget folk gör kopplat till mat och träning? ICA:s dietist Paula Frösell och längdlandslagets kock Per Lindius svarar:

Vatten eller sportdryck, vad är bäst? ICA:s dietist Paula Frösell och längdlandslagets kock Per Lindius svarar:


Recept

Kickstart-smoothie
Den här smoothien är lättlagad och ger snabb energi för dig att palla passet. Havregrynen gör att du orkar lite längre.

 

Blåbärsbars med råg
Bars är smart! När man väl tillagat dem så har man sen energi för flera tillfällen framöver. Enkelt och smidigt att ta en i farten på språng mot träningen.

 

Müslikaka med honungscrunch
Är det här ett uppladdningsmål eller fika? Vem vet? Gott är det i alla fall och så ger det mycket energi!

 

Kall risgrynsgröt med apelsin och kanel
Snabbt. Enkelt. Gott. Kan det bli bättre om tiden är knapp?

 

Saffrans- och risgrynspudding
Tänk dig att du kommer hem, så där skönt trött och rosig om kinderna, efter ett tufft träningspass på helgen. Vad passar väl då bättre än att fylla på energidepåerna med den här risgrynspuddingen – som fika och återhämtningsmål i ett!

 

Smoothie med ägg och banan
Jo, man tackar! Protein för musklerna, kolhydrater för energipåfyllning och så C-vitamin för att hjälpa immunsystemet. Allt detta har det här återhämtningsmålet!

 

Låt dig inspireras av ännu mer hälsa och kost på ica.se/hälsa.