2019-10-28 10:00

Craft lanserar vinterns Vasaloppskollektionen på Stadium

Sportvarumärket Craft lanserar återigen en ny version av den populära Vasaloppskollektionen. Kollektionen för 2020 berättar historien om själva resan på vägen till målet och är en hyllning till alla de skidåkare som genomför något av Vasaloppets olika lopp. Säljs på Stadium från och med den 28 oktober.

”Vasaloppet är så mycket mer än målporten i Mora, även om den såklart är en viktig målbild både fysiskt och psykiskt”, säger Cecilia Hedin, som har designat kollektionen. ”Det är många timmar som läggs ner inför Vasaloppsdagen och man harvar otaliga mil i skog och mark för att förbereda sig. Vasaloppsarenan med sina fäbodar och långa skogar är en fantastisk plats att vistas i, och det tåls att illustrera i en Vasaloppskollektion. Jag vill att åkarna ska känna igen sig i kollektionen och relatera till Dalaskogarna.”

Modernt, stramt formspråk

Cecilia Hedin berättar vidare att den nya kollektionen har inspirerats av traditionen och naturen men har ett modernt uttryck i form av ett stramt formspråk.

”Trots att Vasaloppet snart närmar sig 100 år är loppet hetare och modernare än någonsin”, säger hon. ”Därför tyckte jag också att uttrycket i illustrationerna och mönstren kunde få avspegla vår tid med en modernare look. Designen innefattar en ganska platt grafik med geometriska former och inte så mycket krusiduller. Färgpaletten är inspirerad av naturen med gröna granar och röda fäbodar. Den mörkröda färgen i damkollektionen vill jag ska kunna associeras med faluröd utan att bli för träigt, därav den poppiga rödorange som komplement. Den mörkblå färgen flörtar med den tidiga och mörka marsmorgon som en start i Vasaloppet faktiskt innebär. Och kanske även en mörk kväll för de som inte stressar igenom loppet utan har kul på vägen, då kan klockan hinna bli både mörk och sen.”

Plagg som kan användas både före, under och efter loppet

Lena Hermansson, Sponsorchef på Vasaloppet, gläds över årets Vasaloppskollektion. ”Förra årets kollektion var en stor succé och den nya designen bygger verkligen vidare på den framgången, men nu med en mer modern framtoning som jag tror kommer att uppskattas av våra deltagare”, säger hon. ”Det är värdefullt att kunna erbjuda åkarna en kollektion att använda både före, under och efter sitt deltagande, där många bär dem med stolthet kopplat till sitt eget genomförande i fäders spår.”

Plaggen lanseras den 28 oktober och finns att köpa online via stadium.se och  i Sälen och Mora i samband med Vasaloppet. Förra årets Vasaloppskollektion fick ett väldigt bra mottagande med flera artiklar som såldes slut redan under den första helgen av Vasaloppets vintervecka.

Våra huvudsponsorer