Reflexioner från analys av mer än 100 tävlingslopp

 

Vi lanserade en ny analystjänst för lopp i januari. Nu har vi analyserat mer än 100 skidåkares tävlingslopp. Det har varit oerhört intressant! Vi har lärt oss mycket mer om skidåkare in action.

2017-02-24-08-46-00

Det som är riktigt bra med dessa analyser är att de är objektiva. De handlar inte om känslor utan om ren fakta som man dock kan koppla till sina egna känslor! Dessutom kan skidåkaren både ändra lopptaktik samt anpassa sin träning för en bättre prestation vid framtida lopp!

De punkter vi har tittat mest på är hur åkaren disponerade loppet genom att analysera frekvens, attack och båltryck och hur det förändras genom loppet. Vi har dessutom tittat på pulsen.

Vi ser åkare som går ut för hårt och tappar både frekvens och attack genom hela loppet. Rådet är självklart att gå ut lite lugnare men också lära sig vad sin tävlingsfart är. Dvs, träna på att köra snabbdistanspass på en timme i tävlingsfart. Vad är då tävlingsfart? Från analysen kan man finna vilka värden man borde kunna ha åkt på i attack och frekvens.

En åkare vi analyserade hade följande sammanfattande värden

  • Attack: 7.8 (q1-q4* = 8.5, 8.2, 7.5, 7.2 )
  • Båltryck: 14.6 (q1-q4 = 15.0, 14.3, 14.8, 14.4 )
  • Frekvens: 46.6 (q1-q4 = 48.7, 46.2, 46.2, 45.4 )

*q1-q4 Delat upp loppet i 4 delar utifrån staktagen.

Som synes tappar åkaren både i attack och frekvens genom loppet. En rekommendation är att träna snabbdistans säg 15 km på attacknivå 8 och frekvens 46 för att lära sig att känna sitt tävlingstempo. Åkaren bör också träna längre distanser för att lära kroppen att bli uthålligare! För den här typen av åkare gäller det att VÅGA hålla igen i början för att komma fortare till mål!

Vi ser också åkare som kör för lugnt i början. De börjar åka fort först när de känner att de kommer att orka ända in till mål!

Exempel på en sådan här typ av åkare är:

  • Attack: 7.1 (q1-q4 = 6.5 , 6.9 , 7.6 , 7.5 )
  • Båltryck: 15.6 (q1-q4 = 15.5 , 15.5 , 15.6 , 15.9 )
  • Frekvens: 49.3 (q1-q4 = 46.7 , 47.3 , 50.4 , 53.3 )

För den här åkaren syns det ju att han ökar frekvens och attack genom hela loppet! Han måste alltså lära sig vad sin tävlingsfart är på samma sätt som ovan.

Sedan har vi sett alla kombinationer av detta. De som upprätthåller attack men minskar successivt i frekvens och vice versa! Vi har också sett att många åkare står alldeles för mycket på hälarna (båltryck är alldeles för lågt relativt attack) och därmed får låg effektivitet i åkningen.

Men det som är häftigast med detta är att det leder till bättre förståelse av sin egen prestation och hur man kan utvecklas! Spännande, eller hur?

Nu går vi snart över till nästa säsong och rullskidor!

Ha det gott!

Christer

 

Andra bloggare

Mot Vasaloppets absoluta mittpunkt

Vasaloppet Lagom Podcast

Följ en genomsnittlig medelsvenssons väg till sitt första Vasalopp. Den officielle vasaloppscoachen Erik Wickström hjälper Niklas Bergh att optimera sin träning och låter honom testa olika träningsformer. Din perfekta kompanjon och inspiration i förberedelserna.

Mot Cykelvasan

Team Merida Cykelvasan Cykelteamet för motionärer

Team Merida Cykelvasan är Sveriges första cykelteam för motionärer.

Våra huvudsponsorer