2018-07-02 14:40

Hallå där, Håkon Breistrand

sjukgymnast, tränare och tvåbarnspappa från Mora som blir ny tävlingsledare för Ultravasan 90. Han tar nu över stafettpinnen efter Peter Fredricson som varit ansvarig de första fyra åren i Ultravasans historia.

Den klassiska frågan. Sammanfatta dina känslor. Hur känns det?
– Det känns hedrande och spännande! Jag har ju sprungit Ultravasan 90 flera gånger och sett det som tävlingsdeltagare. Att nu få uppleva loppet bakom kulisserna ska bli riktigt kul. Att även få vara med och utveckla loppet i framtiden, ser jag som en ärofull och spännande uppgift.

Berätta lite om din egen bakgrund. 
– Jag är född och uppvuxen i Trondheim, Norge. Som ung satsade jag på längdskidor och har gått skidgymnasium, men i samband med flytt till Stockholm tog intresset för löpning vid. Jag är i botten sjukgymnast men mitt intresse för träning gjorde att jag slutade att arbeta kliniskt och istället startade ett eget företag inom just konditionsidrott och hälsa.

Vid premiären sommaren 2014 var det 761 som kom till start och 709 som tog sig i mål i det mer än två marathon långa loppet som sträcker sig över 90 kilometer i det klassiska spåret mellan Sälen och Mora. Förra året var det 1746 som anmälde sig till Vasaloppets individuella löplopp fördelat på 1019 i Ultravasan 90 och 727 i Ultravasan 45. Intresset för ultraloppen håller i sig.
– Under de senaste decennierna har intresset för konditionsidrott succesivt ökat, vilket vi ser på såväl anmälningar till löplopp som det ökade intresset för till exempel löpresor. Många har testat lopp på sträckor upp till marathonnivå och nu har man börjat ge sig på längre distanser såsom ultralopp. Människor gillar mål, utmaningar och att pressa sina gränser. Jag tror inte vi har nått kulmen ännu utan fler upptäcker årligen tjusningen med att springa långt ute i naturen.

Har du några tips som du kan skicka med till dem som just nu förbereder sig inför sommarens stora utmaning i Vasaloppsspåret?
– Spring ofta och varierat. Kom ihåg att få in längre pass så att kroppen vänjer sig vid belastningen av att hålla på länge. Ultravasan 90 startar klockan 05.00. Testa gärna att gå upp och spring vid den tiden, så att du vet hur din kropp tolererar att springa tidigt på morgonen. Träna även på att äta under löpning och kom ihåg att ha det kul och njut av naturen!

Hur laddar du fram till lördag den 18 augusti då det är dags för starten i Ultravasan 90?
– Eftersom det mesta inför årets lopp redan är planerat så kommer jag inte påverka årets lopp så mycket. Jag lägger nu tiden på att sätta mig in i organisationen bakom Ultravasan. Jag ser och lär helt enkelt.

Stort lycka till Håkon!

Läs mer om Ultravasan:
http://www.vasaloppet.se/lopp/loplopp/ultravasan90/

Träningsprogram inför Ultravasan på sid 72-74 i senaste numret av ”Vasalöparen”.
http://www.vasaloppet.se/om-oss/vasaloparen/

Kommande arrangemang i Vasaloppsarenan:

Vasaloppets sommarvecka 2018
Fre 10 aug: Cykelvasan Öppet Spår. 94 km. Start Sälen
Fre 10 aug: Cykelvasasprinten. 1 km. Lindvallen, Sälen (Öppet kval torsdag 9 augusti.)
Lör 11 aug: Cykelvasan 90. 94 km. Start Sälen (FULLTECKNAD 180319)
Sön 12 aug: Cykelvasan 30. 32 km. Start Oxberg
Sön 12 aug: Ungdomscykelvasan. 32 km. Start Oxberg
Sön 12 aug: Cykelvasan 45. 45 km. Start Oxberg
Lör 18 aug: Ultravasan 45. 45 km. Start Oxberg
Lör 18 aug: Ultravasan 90. 90 km. Start Sälen
Lör 18 aug: Vasastafetten. 4,5–15 km. Löparstafett för tiomannalag. Start Sälen
Lör 18 aug: Vasakvartetten. 19,1–24,2 km. Löparstafett för fyramannalag. Start Sälen

Vasaloppets vintervecka 2019:
Fre 22 feb: Kortvasan. 30 km. Start Oxberg.
Lör 23 feb: Tjejvasan. 30 km. Start Oxberg.
Sön 24 feb: Ungdomsvasan. 9/19 km Start Eldris/Hökberg.
Sön 24 feb: Öppet Spår söndag. 90 km. Start Sälen.
Mån 25 feb: Öppet Spår måndag. 90 km. Start Sälen.
Tis 26 feb: Halvvasan. 45 km. Start Oxberg.
Fre 1 mar: Stafettvasan. 9–24 km. Femmannalag. Start Sälen.
Fre 1 mar: Nattvasan. 90 km. Tvåmannalag. Start Sälen.
Lör 2 mar: Blåbärsloppet. 9 km. Start Eldris.
Sön 3 mar: Vasaloppet. 90 km. Start Sälen. (FULLTECKNAT 180318)

Våra huvudsponsorer