2019-03-19 14:04

Vasaloppet och Volvo förlänger samarbetet

Volvo Car Sverige fortsätter som huvudsponsor för Vasaloppet och förlänger samarbetet som inleddes 2015. Det nya avtalet sträcker sig över tre år, 2019-2021 och gäller både sommar- och vinterloppen.

Volvo Car Sverige fortsätter som huvudsponsor för Vasaloppet och förlänger samarbetet som inleddes 2015. Det nya avtalet sträcker sig över tre år, 2019-2021, och gäller både sommar- och vinterloppen.

– Likt oss är Vasaloppet ett av Sveriges starkaste varumärken. Båda varumärkena har sedan 1920-talet engagerat svenskarna och våra målsättningar är att ta oss an framtiden med innovativa och hållbara lösningar.säger Jonas Eriksson, Chef Varumärkesaktivering och Partnerskap på Volvo Car Sverige.

Huvudsponsorskapet omfattar Vasaloppets verksamhet året runt där såväl skidåkning, som cykel och löpning står i fokus.

– Det betyder jättemycket för oss att två av landets starkaste varumärken fortsätter samarbetet över så lång tid och det skapar en trygghet och ger oss möjlighet att fortsätta utveckla deltagarnas upplevelse i och kring våra evenemang, säger Eva-Lena Frick, vd på Vasaloppet.

Volvo Car Sverige fortsätter med sin framgångsrika kampanj ”Volvospåret” där deltagarna genom att välja ett speciellt spår i sitt lopp åker genom en tunnel där de filmas. Efter målgången får de sedan en egen 40 sekunder lång målfilm som både är en hyllning till deltagarnas insats och något som kan delas i sociala medier.

– Vi har fått en fantastisk respons för ”Volvospåret”. Vi ger deltagarna möjlighet att dela sin upplevelse med andra samtidigt som de får ett minne av loppet som de kan spara för framtiden, säger Jonas Eriksson.

I år var det 98 procent av Vasaloppets deltagare som valde ”Volvospåret” i Vasaloppet, en ökning med sju procent jämfört med förra året. Totalt i alla loppen ökade deltagarna, drygt 51 000 personer i år, som valde Volvospåret med sex procent till 86 procent.

– Tack vare den här satsningen som Volvo har gjort i Vasaloppsspåret så har vi genom tekniska innovationer kunnat erbjuda deltagarna en personifierad upplevelse, säger Eva-Lena Frick, vd på Vasaloppet.

Vasaloppets huvudsponsorer:
Volvo Car Sverige
IBM
Preem
Stadium
Enervit

Läs mer om Vasaloppets sponsorer

Kommande arrangemang i Vasaloppsarenan:

Vasaloppets sommarvecka 2019
Fre 9 aug: Cykelvasan Öppet Spår. 94 km. Start Sälen
Fre 9 aug: Cykelvasasprinten. 1 km. Lindvallen, Sälen (Öppet kval på torsdagen)
Lör 10 aug: Cykelvasan 90. 94 km. Start Sälen
Sön 11 aug: Cykelvasan 30. 32 km. Start Oxberg
Sön 11 aug: Ungdomscykelvasan. 32 km. Start Oxberg
Sön 11 aug: Cykelvasan 45. 45 km. Start Oxberg
Lör 17 aug: Ultravasan 45. 45 km. Start Oxberg
Lör 17 aug: Ultravasan 90. 90 km. Start Sälen
Lör 17 aug: Vasastafetten. 4,5–15 km. Löparstafett för tiomannalag. Start Sälen
Lör 17 aug: Vasakvartetten. 19,1–24,2 km. Löparstafett för fyramannalag. Start Sälen

Vasaloppets vintervecka 2020
Fredag 21 februari Kortvasan 30 km. Start Oxberg
Lördag 22 februari Tjejvasan 30 km. Start Oxberg
Söndag 23 februari Ungdomsvasan 9 km Start Eldris. 19 km Start Hökberg
Söndag 23 februari Öppet Spår söndag 90 km. Start Sälen
Måndag 24 februari Öppet Spår måndag 90 km. Start Sälen
Tisdag 25 februari Halvvasan 45 km. Start Oxberg
Fredag 28 februari Stafettvasan 90 km. Femmannalag. Start Sälen
Fredag 28 februari Nattvasan 90 90 km. Tvåmannalag. Start Sälen
Fredag 28 februari Nattvasan 45 45 km. Tvåmannalag. Start Oxberg
Lördag 29 februari Blåbärsloppet 9 km. Start Eldris
Söndag 1 mars Vasaloppet 90 km. Start Sälen

Våra huvudsponsorer