Som en del av den svenska folksjälen är Vasaloppet förknippat med odelat positiva värden. Vasaloppet står för värderingar som långsiktighet, målmedvetenhet och hälsa som många vill förknippas med.

Alla våra samarbeten handlar om ömsesidigt utbyte, om att känna efter längst där inne att värderingar och grundsyn stämmer överens. Då blir också samarbetet bra och berikande för alla inblandade. Även för dig som åkare, publik, ortsbo eller intressent på något annat sätt. Gillar du Vasaloppet så gillar du våra samarbetspartners!


Fem frågor till en sponsor

Vi på Vasaloppet har ställt fem frågor till en av våra sponsorer. Charlie Timmermann, vd för Schneider Electric, berättar varför de valt att samarbeta med oss.

Namn: Charlie Timmermann, vd
Företag: Schneider Electric
Sponsorskap: Värd för Öppet Spår

Varför har Schneider Electric valt att samarbeta med Vasaloppet?
Schneider Electric har ända sedan 1958 varit stolt sponsor till Vasaloppet. Det var i Mora allt började. Flertalet åkare från fabriken i Mora – där vi tillverkar kabelstegar och tillbehör – deltog varje år, och 1958 bestämdes att vi som bolag skulle gå in som sponsor till evenemanget. Vasaloppet symboliserar mycket som vi på Schneider Electric står för, vilket gör att det känns både självklart och roligt att få stödja loppet. På Schneider Electric tycker vi om energi, särskilt smart och effektiv energi som räcker länge och bidrar till ökad hållbarhet och minskad klimatpåverkan.

Ett annat viktigt perspektiv gällande samarbetet är kopplingen till hälsa. Under loppet deltar kollegor och kunder – och i år deltog jag för första gången själv. Jag är övertygad om att en hälsosam verksamhet börjar och slutar med hälsosamma kollegor. Jag vill visa våra kunder och mina kollegor att jag står för det, på riktigt, genom att själv delta i loppet och på så sätt förhoppningsvis inspirera till träning och hälsa. Dessutom har Vasaloppet en urstark förankring i det svenska folkhemmet. Jag vill gärna på den svenska marknaden bidra till att sätta en något mer svensk prägel på vårt globala bolag. Därför känns det för mig givet att samarbeta med något av det svenskaste vi har, Vasaloppet!

Vad är det bästa med ert samarbete med Vasaloppet?
Jag är stolt över vårt sponsorskap till Vasaloppet som tydligt kopplar till vårt Energibudskap och visar på vår anknytning till Mora där vi har lokal tillverkning. Det är viktigt för mig att sätta en lokal prägel på vår verksamhet och att mina 1500 kollegor i Sverige känner att jag står för det, på riktigt. Det var därför en oerhört spännande utmaning att nu själv få delta i Cykelvasan för första gången – något jag verkligen kan rekommendera alla att prova! Det är en underbar känsla att vara omgiven av så mycket energi, positiva människor och att få cykla runt i skog och mark i de oerhört vackra omgivningarna i Dalarna. Det var också härligt att se att loppet hade anhängare i alla åldrar och motionsklasser, det vill säga ett lopp som främjar mångfald, vilket är något vi på Schneider Electric tycker är viktigt.

Är era medarbetare involverade i samarbetet på något sätt?
Vi har både flera medarbetare och flera kunder som själva deltar i loppen – både Cykelvasan på sommaren, och Öppet Spår och Vasaloppet på vintern. Utöver det har vi ett antal medarbetare på plats vid målområdet, där vi har våra elbilsladdare EVlink uppställda vid dessa lopp, och alla har möjlighet att ladda sina elbilar gratis.

Vilka förväntningar hade du på årets sommararrangemang och hur blev det?
Jag hade höga förväntningar – både på att få spendera tid i Mora och på mig själv. Jag passade på att besöka vår fabrik Wibe när jag var i Mora, vilket jag hade sett mycket fram emot. Wibe är en föregångsfabrik inom innovation och hållbarhet, områden jag själv brinner för. I vår egen fabrik i Mora har vi lyckats spara hela 210 ton koldioxidutsläpp per år genom energieffektiviserande åtgärder och optimering av driftförhållanden. Våra 200 kollegor där producerar och levererar produkter till hela världen. Jag tog med mig mycket inspiration därifrån.

Vad gäller Cykelvasan såg jag det som en spännande utmaning att delta då jag tidigare hade cyklat som längst tre mil på väg innan jag hoppade på sadeln för att cykla de 90 kilometerna, och aldrig tidigare på en mountainbike. Jag är oerhört glad över att ha fått möjligheten att delta, och kan varmt rekommendera alla som läser detta att själv delta.

Vilka av Vasaloppets lopp är populärast inom ert företag?
Eftersom vi har över 1500 medarbetare utspridda över hela landet, inklusive 200 kollegor på Wibe i Mora, är det två läger i den här frågan. Jag vet redan nu att vi kommer åka med ett större antal medarbetare och kunder i Öppet Spår i vinter. Detta var dock första året vi deltog i Cykelvasan i större arrangemang, och jag är övertygad om att vi ökat intresset rejält nu – både bland medarbetare och kunder – och jag tror att vi kommer vara ett betydligt större antal deltagare nästa år.